Доставка с Еконт

Просфорен печат за хляб → Обява 43427347

Просфорен печат за хляб
гр. Габрово, Център Наблюдавай

Публикувана/обновена на 02 април в 20:47 ч.

Състояние
Ново
Доставка
Продавача

Просфорният печат е изработен от орехов материал.

Дърворезбата е ръчна. Дълбочината на релефа е четири-пет милиметра.

Диаметърът е 12 см; дебелината 4.5 см. Намазан е с пчелен восък.


Цената на печата е 270лв.


Доставката до офис в страната е за моя сметка.



Съдържание на описанието:


1. Замесване на просфорен хляб и поставяне на печата.

2. Относно изработката на печата.

3. Какво е просфорен печат.

4. Просфорен хляб и използването му в православната литургия.

5. Празничен хляб



1. Замесване на просфорен хляб и поставяне на печата.

Заедно с изработката на печатите трябваше да мога да направя и самия хляб. Печатът трябва да има определена дълбочина на дърворезбата за да бъде фунkционален. Не по-малко важно е замесването на тестото и изпичането на хляба. Така се случи, че
от самото начало, на работата ми с този хляб, използвам квас, този опит и споделям.

Първото важно нещо са продуктите.

Качествено брашно, добре захванат и добре поддържан, активен квас и изворна вода. След това са времето и търпението, което трябва да се отдели за работа.

Някои от нещата които се целят при работата, са:

- да се направи тесто, което максимално прецизно и дълбоко да поеме печата;

- тестото да не е лепкаво; това до голяма степен зависи от брашното, ако то е качествено и подходящо за този вид работа, през цялото време на месенето тестото не залепва, нито по ръцете, нито по съда в който стои, нито по печата;

- ферментацията да протече за точно време; ако тестото превтаса, ще се заличи отпечатъка, ако не е втасало, при печенето хляба ще се напука;

- да го изпечем правилно.

За тесто, на което ще се поставя печат използвам просто, правило: От цялото количество, на тестото което искаме да получим, се изважда кваса. Това, което остава се разделя на три равни части.

Две-трети е брашно, една-трета вода. Солта е 1%.

Времето за което ще протече ферментацията зависи от количеството на кваса и температурата в помещението. Напоследък използвам 20% квас.

При направата на просфора с конкретния печат от обявата, който е с диаметър 12 см; ще са достатъчни 300г. тесто. Рецептата ако използваме 20% квас е такава:

- 160г. - брашно

- 80г. - вода

- 60г. - квас

- 3г. - сол

Подготовката за работа започва с изваждане на кваса от хладилника. Това става около 6 часа преди самото месене. Квасът се подхранва по схема 1+1+1. Една част квас, плюс същата равна част брашно, плюс същата равна част вода. Разбърква се добре. В рецептата
имам предвид квас подхранен в такава пропорция, с 50% хидратация. Така подхраненият квас се оставя.Температурата в помещението е добре да бъде поне 22 градуса. Квасът се наблюдава. При мен, с брашното което използвам, за около 6
часа той удвоява обема си и образува хубави балончета. Така, когато е в максимума на развитието си може да се използва за замесване.

Солта се разтваря във водата, добавя се кваса и се разбърква добре, изсипва се брашното и започва месенето.

В опитите човек се научава да разпознава кога тестото е измесено и кой е момента за поставяне на печата. При мен това става до един час.

Когато тестото е готово го разделям на две. Просфората е хляб от две части. Равни или долната малко по-голяма, примерно 160 на
140 грама. Оформят се две топки, от тях две питки. Първо тази на която ще се постави печатът (по леката). Питката е оформена с малко по-малък
диаметър от този на печата. Печатът се натиска силно. Релефът който се получава върху тестото трябва да бъде с остри ръбове. Това показва, че тестото е добре замесено, с правилна консистенция, и че сме натиснали печата достатъчно
силно. Тази първа част поставям на тава поръсена с брашно и покривам с друг подходящ по размер съд, за да не засъхва.

Втората питка се оформя с равен или малко по-голям диаметър от първата, и се поставя в тавата за печене. За да не залепне намазвам тавата с тънък слой пчелен восък, става и с хартия за печене. Когато се прави просфора не се използва мазнина.

Като преценя, че тестото е достатъчно втасало, напръсквам с вода долната част и поставям внимателно горната. Има момент
на втасване, до който горната част може да се премести и залепи, след това рискуваме при преместването да повредим отпечатъка. При мен това става до около втория час на втасване. След слепването покривам отново тестото и го оставям в
леко подгрятата фурна (до около 40 градуса) за още 30 минути. Времето за втасване, самото печене а може би и
много други детайли трябва всеки сам да уточни в собствения си опит.


2. Относно изработката на печата.

Виждал съм в документален филм как се изработва такъв печат на „Света Гора Атон“. Работеше монах, инструментите бяха особени а дървото светло с мека дървесина. Правеше единични дълбоки засечки и изрязваше всеки детайл без да повтаря. Спомена се,
че за един ден, по този начин могат да се направят няколко печата. Такива печати и сега се изработват от светогорски монаси, продават се в Карея (административния център на монашеската република), предполагам и на други места в Гърция.

Този печат може да бъде изработен и изцяло на машина. Изработката е бърза, правят се много бройки.

Моите печати изработвам от твърда дървесина, използвам череша и орех. За да се достигне желаната дълбочина отнемам постепенно от дървото чрез засичане. Работя с десетина различни длета. По този начин изработката на просфорен печат отнема няколко дни.

Тъй като печатът се натиска в тесто, той няма почти никакво износване. Ако се използва педантично може да се предаде, като наследство на следващото поколение.

Добре е печатът да се съхранява на сухо място, далеч от пряка слънчева светлина.

Като се забележи, че дървото е прекалено сухо може да се намаже с пчелен восък разтворен, на водна баня, в зехтин. Или с масло за дърво, предназначено за употреба на изделия, които имат допир до храна. Това може да става веднъж на няколко години.

Не е добре печатът да се лакира или в маслото да има твърда вакса. При получаване на твърд, запечатващ дървесината слой, печатът би залепвал по-лесно за тестото.


3. Какво е просфорен печат.

Просфорният печат се използва за направата на просфора. Просфората е от две части, напомнящи ни за двете природи, Божествена и човешка, в едната личност на Господ Иисус Христос.


На печата е изобразена пълнотата на църквата и пълнотата на християнската православна култура, над времева, над национална, преодоляваща смъртта или култура в същината си започваща точно от там.


В средата на печата е “Агнеца“, кръст и надпис IC XC NI KA (Иисус Христос Победител). Във възпоминание на Господа и Бога и нашия Спасител Иисус Христос. Отдясно на „Агнеца“ се намира триъгълна частица в чест и памет на Света Богородица.


Отляво има девет триъгълника.

Първият в чест и памет на всевеличайшите чиноначалници Михаил и Гавриил и на всички безплътни небесни сили.

Вторият триъгълник в чест и памет на честния и славен пророк, предтеча и кръстител Йоан. На светите славни пророци Мойсей и Аарон, Илия и Елисей, Давид и Иесей; на светите трима отроци и пророк Даниил и на всички

свети пророци.

Третият триъгълник (частица) в чест и памет на светите славни и всехвални апостоли Петър и Павел на дванадесетте, седемдесетте и на всички свети апостоли.


Четвъртата частица в чест и памет на нашите отци и светители Василий Велики, Григорий Богослов и Йоан Златоуст; Атанасий и Кирил, Николай Мирликийски, Климент Охридски, Иларион Мъгленски, Евтимий Търновски и всички свети светители.

Петата в чест и памет на светия апостол, първомъченик и архидякон Стефан, на светите мъченици, Димитър, Георги, Теодор Тирон, Теодор Стратилат и всички свети мъченици, и мъчениците; Текла, Варвара, Кириакия, Евфимия и Параскева, Екатерина и всички свети жени мъченици.

Шестата в чест и памет на преподобните и богоносни наши отци Антоний, Евтимий, Сава, Онуфрий, Атанасий Атонски, Йоан Рилски, Теодосий Търновски и всички преподобни отци, и на преподобните майки, Пелагия, Теодосия, Анастасия, Евпраксия, Теодулия, Феврония, Евфросиния, Мария Египетска и всички преподобни жени.

Седмата частица в чест и памет на светите чудотворци и безсребреници Козма и Дамян, Кир и Йоан, Пантелеймон и Ермолай и всички свети безсребреници.

Осмата в чест и памет на светите и праведни богоотци Йоаким и Анна, на светията чието име носи храма, на светията на деня, на светите равноапостолни Методий и Кирил учители славянски, светия благоверен цар Борис и на всички светии.

Деветата частица в чест и памет на светия наш отец Йоан Златоуст архиепископ Константинополски.


Просфората съдържа още частици за духовната и светската власти, за живите и починалите, които сме поръчали да се поменат и заради които сме донесли и своята порсфора.


4. Просфорен хляб и използването му в православната литургия.


Просфората е хляб, който християните донасят в църквата и е едно от веществата, които се използват за тайнството евхаристия, още благодарствена служба или литургия - общо дело. Другото вещество е виното. Църковната служба обикновено започва рано сутрин в Светия Олтар. Там е свещеникът, сам, с дякон или друг църковно-служител. Това е подготовката за Литургията, нарича се проскомидия (приношение). Този чин има своя последователност и молитви, които свещеникът казва. Това, което е принесено видимо, е хляб, вино, и записани на хартия имена на християни. Донесли сме още, благодарност, очакване, незнание, надежда…

В Църквата става Божествено безумна размяна; отдаваме
нашия живот, такъв какъвто си е, тленен, а получаваме нетленен. До ден днешен, при цялата си изпонараненост, даже безобразие, Църквата не се отказва от това, да ни преподава самия ни живот, този който цял свят и всеки човек търси. Разбира се на този тих, повтарящ едно и също глас, винаги е можело, може и сега да се
каже, Не.

Без да отстъпва Църквата винаги приканва към чашата си, и умолява, увещавайки; просфората и виното, които донесохте на проскомидията, чрез Светия Дух при призоваването на свещеника, в Светата Литургия, вече са Тяло и Кръв Христови. Който яде от тях, ще живее во-веки. (Евангелие от Йоан-6:58)

Разбира се, че тук човекът изнемогва: тежки са тия думи! Кой може да ги слуша? ( Йоан-6:60 ); но и не смееш да се отдалечиш, защото това са думи за вечен живот.( Йоан-6:68 )

Всъщност това е област на невъзможното и тук всичко трябва да е просто, не-сложно предложено на вярата на човека. Ако вярваш, Слава Богу. Можеш да престъпиш и благодарейки да приемеш дара. Ако не вярвам, положителното действие е да застана пред, Този в Когото не вярвам, и да Му изповядам неверието си.

Ако в това има малко истина Той ще се оправдае а аз ще Го прославя.


5. Празничен хляб .

Печатът може да бъде поставен и на домашния празничен хляб. Той се различава от просфората, която е литургичен хляб и е предназначена за църковна употреба.


Малко за мен


Казвам се Калин Койчев. Роден съм в гр. Габрово 1985г.

От 2000 до 2004 г. съм учил в „Средно Художествено Училище за Приложни Изкуства“ -гр.Трявна. Специалност "Дизайн".

От 2005 до 2009г. във Великотърновския Университет -"Св. Св. Кирил и Методий". Специалност "Скулптура".

Понастоящем се занимавам със скулптура, дърворезба, миниатюра, рисуване.


Преглеждания: 312
Още обяви в Bazar.BG
Цена
Цена:
270 лв
3 рейтинг
Калин Койчев
В Bazar.BG от 27 декември 2021г.
Последно активен вчера в 15:30 ч.
12 обяви на потребителя
Съобщи за нередност!