КИТ 56 "Усилвател 3" 1х22W /14,4V , 4ом, 10Hz-40kHz
КИТ 56 "Усилвател 3"
Захранващо напрежение (6÷16)V, ток в покой - 50mA, токов импулс до 3,5А. Може да се ползва в автомобил. Интегралната схема има термична защита от претоварване и защита от късо съединение в изхода.
При R1 = 200Ω усилването е 80. При C4=22µF, R1=200Ω честотната лента е 20Hz÷20kHz (при -3dB). Ако R1=390Ω, C4=47µF, честотната лента е 10Hz÷20kHz, а усилването е В=45. Мощност 22W се постига при хармонични изкривявания 10% (при 0,5% - 17W). При усилване 80 входното напрежение е 55mV, а при 45 - 100mV.
Тъй като в тази разработка не е предвидена обратна връзка за регулиране на усилването, налага се използването на външен входен делител за сигнали с по-голяма амплитуда, например 1V R3=47kΩ, a R4=4,7kΩ и т.н. Трябва да се има предвид, че паспортните данни за мощност и входно напрежение се отнасят за синусоидален сигнал и с това напрежение трябва да се сравняват само пиковете в реалната звукова картина, докато ефективното напрежение на звуковия сигнал може да бъде неколкократно по-ниско от синусоидалния зададен сигнал.
Кондензаторът С3 премахва неприятното протичане на голям ток през товара при включване на захранващото напрежение, а когато паралелно на С3 се постави ключ се реализира чакащ режим на усилвателя с минимална консумация (µA).
След монтиране на интегралната схема се поставя мостчето М (фиг.2).
Захранващите проводници (особено този към /-/) трябва да са с малка дължина и сечение по-голямо от 0,75мм². При необходимост между захранващите проводници, близо до усилвателя, да се постави електролитен кондензатор с голяма стойност.
Този усилвател може да се вгради в различни радиоустройства, като за охлаждане се използва тяхното шаси (корпусът на интегралната схема в свързан с /-/), но тук трябва да се прецени дали тънкостенното шаси, особено ако е от стомана, ще осигури отнемането на отделената топлина при 22W.
Разработеният усилвател е съобразен с размера на алуминиев радиатор №5000194 (българско производство) от фиг. 3, с дължина б0мм, като се монтира в канала на радиатора. Компромисно може да се използва и радиатор с дължина 40мм, понеже такава е дебелината на автомобилните радиокасетофони. Върху канала може да се постави и перфориран алуминиев капак и така усилвателят ще добие един завършен вид.
ВНИМАНИЕ! При вграждане на усилвателя в автомобил да се има предвид, че автомобилната електроника е подложена на значителни (над 50V) пикови напрежения.
2. D1
Интегрална схема TDA2005
1 бр.
3. С1
Кондензатор 1µF
1 бр.
4. С2
Кондензатор 0,47µF
1 бр.
5. С3
Кондензатор 10µF/10V
1 бр.
6. C4
Кондензатор 47µF/6.3V
1 бр.
7. С5
Кондензатор 1nF
1 бр.
8. С6, С7
Кондензатор 100nF
2 бр.
9. С8
Кондензатор 220uF/16V
1 бр.
11. R2, R5
Резистор (1÷2,7)Ω
2 бр.