В Bazar.BG от 13 март 2019г.
Последно активен вчера в 11:33 ч.
Съветски щурмови самолет
от Втората световна война.
Материал - пластмаса;
Мащаб - 1:72; Брой цветове - 3;
Брой части - 49; Дължина –
14,2 см; Размах - 17,3
см; Възраст – 10+.
Създаването на
бойният самолет Илюшин Ил-2 е в отговор
на повишаващите се нужди от самолет,
подкрепящ пехотата. Проектирането на
този тип самолет започнал в края на
трийсетте години на миналия век,
благодарение на инициативата на
конструктора Сергей Илюшин. Той предложил
на въздушните сили едномоторен, двуместен
самолет със солидна бронировка и
въоръжение. Прототипът ЦКБ-55 за пръв
път излетял на 2 октомври 1939 г. Цялото
негово тяло чак до кабината на стрелеца
било бронирано, крилата стоманени, а
задната част на тялото, дървена. Бил
задвижван от мотор Микулин АМ-35. Въпреки,
приличните летателни характеристики
бил критикуван за малката бързина,
далечина на полета и недостатъчното
въоръжение от четири картечници. Бил
поискан, едноместен самолет с по-добра
бронировка, с въоръжение от две оръдия
и две картечници и по-голям резервоар.
За да се изпълнят тези изисквания била
пожертвана възможността за събствена
отбрана, която трябвало да се извършва
от изтребителен съпровод. Усъвършенстваният
прототип ЦКБ-57 с по-мощния мотор АМ-38,
излетял на 12.10.1940 г. Още преди довършването
на изпитанията бил под означението Ил-2
пуснат в серийно производство и то като
целометален. От май 1941 г. е доставян на
въздушните бойни единици.
За единия месец,
който оставал до нападението на Германия
срещу СССР не е било възможно
да се обучат
добре много летци на новия самолет и
като се има и предвид и идеята за отбрана
на Ил-2 с изтребителен съпровод довело
до големи загуби в боевете с германските
изтребители. Така се появява наново
нуждата от заден стрелец и на всичкото
отгоре във връзка с недостатък от
алуминий са започнали да правят корпуса
и крилата от дърво. В резултат на това
се повишило теглото на самолета и се
снижила неговата мощност. Нуждата от
собствена отбрана била така силно
необходима, че още преди започването
на производството на реконструирания
двуместен модел Ил-2м3 много от използваните
Ил-2 ипровизирано са променяни в двуместни,
при полеви условия. И по-късно, двуместните
„щурмовики“ отстъпвали по постижения
от едноместните, но след прецизно
разработване на тактика на боя се
прославили. За тяхната известност
помогнало и броя произведени машини от
всички версии – 36 163 броя.