В Bazar.BG от 27 декември 2021г.
Последно активен вчера в 14:33 ч.
Просфорният печат е изработен от черешов материал.
Дърворезбата е ръчна. Дълбочината на релефа е четири-пет милиметра.
Диаметърът е 15 см; дебелината 4.5 см. Намазан е с пчелен восък.
Цената на печата е 270лв.
Доставката до офис в страната е за моя сметка.
Съдържание на описанието:
1. Замесване на просфорен хляб и поставяне на печата.
2. Относно изработката на печата.
3. Какво е просфорен печат.
4. Просфорен хляб и използването му в православната литургия.
Заедно с изработката на печатите трябваше да мога да направя и самия хляб. Печатът трябва да има определена дълбочина на дърворезбата за да бъде фунkционален. Не по-малко
важно е замесването на тестото и изпичането на хляба. От самото начало,
на работата ми с този хляб, използвам квас, този опит и споделям.
Първото
важно нещо са продуктите. Качествено брашно, добре захванат и добре
поддържан, активен квас и изворна вода. След това са времето и
търпението, което трябва да се отдели за работа.
Някои от нещата които се целят при работата, са:
- да се направи тесто, което максимално прецизно и дълбоко да поеме печата;
-
тестото да не е лепкаво; това до голяма степен зависи от брашното, ако
то е качествено и подходящо за този вид работа, през цялото време на
месенето тестото не залепва, нито по ръцете, нито по съда в който стои, нито по печата;
-
ферментацията да протече за точно време; ако тестото превтаса, ще се
заличи отпечатъка, ако не е втасало, при печенето хляба ще се напука;
- да го изпечем правилно.
За тесто, на което ще се поставя печат използвам просто,
правило: От цялото количество, на тестото което искаме да получим, се
изважда кваса. Това, което остава се разделя на три равни части.
Две-трети е брашно, една-трета вода. Солта е 1%.
Времето
за което ще протече ферментацията зависи от количеството на кваса и
температурата в помещението. Напоследък използвам 20% квас.
При направата
на просфора с конкретния печат от обявата, който е с диаметър 15 см; ще
са достатъчни 600г. тесто. Рецептата ако използваме 20% квас е такава:
- 320г. - брашно
- 160г. - вода
- 120г. - квас
- 6г. - сол
Подготовката
за работа започва с изваждане на кваса от хладилника. Това става около 6
часа преди самото месене. Квасът се подхранва по схема 1+1+1. Една част
квас, плюс същата равна част брашно, плюс същата равна част вода.
Разбърква се добре. В рецептата
имам предвид квас подхранен в такава
пропорция, с 50% хидратация. Така подхраненият квас се оставя.
Температурата в помещението е добре да бъде поне 22 градуса. Квасът се
наблюдава. При мен, с брашното което използвам, за около 6
часа той
удвоява обема си и образува хубави балончета. Така, когато е в максимума
на развитието си може да се използва за замесване.
Солта се разтваря във водата, добавя се кваса и се разбърква добре, изсипва се брашното и започва месенето.
В
опитите човек се научава да разпознава кога тестото е измесено и кой е
момента за поставяне на печата. При мен това става до един час.
Когато тестото е готово го разделям на две. Просфората е хляб от две части. Равни или долната малко по-голяма, примерно 320 на
280 грама. Оформят се две топки, от тях две питки. Първо тази на която
ще се постави печатът (по леката). Питката е оформена с малко по-малък диаметър
от този на печата. Печатът се натиска силно. Релефът който се получава
върху тестото трябва да бъде с остри ръбове. Това показва, че тестото е
добре замесено, с правилна консистенция, и че сме натиснали печата
достатъчно
силно. Тази първа част поставям на тава поръсена с брашно и покривам с друг подходящ по размер съд, за да не засъхва.
Втората питка се оформя с равен или малко по-голям диаметър от първата, и се поставя в
тавата за печене. За да не залепне намазвам тавата с тънък слой пчелен
восък, става и с хартия за печене. Когато се прави просфора не се
използва мазнина.
Като преценя, че тестото е достатъчно втасало, напръсквам с вода долната част и поставям внимателно горната. Има момент
на втасване, до който горната част може да се премести и залепи, след
това рискуваме при преместването да повредим отпечатъка. При мен това
става до около втория час на втасване. След слепването покривам отново
тестото и го оставям в
леко подгрятата фурна (до около 40 градуса) за още 30 минути. Времето за втасване, самото печене а може би и
много други детайли трябва всеки сам да уточни в собствения си опит.
2. Относно изработката на печата.
Виждал
съм в документален филм как се изработва такъв печат на „Света Гора
Атон“. Работеше монах, инструментите бяха особени а дървото светло с
мека дървесина. Правеше единични дълбоки засечки и изрязваше всеки
детайл без да повтаря. Спомена се,
че за един ден, по този начин
могат да се направят няколко печата. Такива печати и сега се изработват
от светогорски монаси, продават се в Карея (административния център на
монашеската република), предполагам и на други места в Гърция.
Този печат може да бъде изработен и изцяло на машина. Изработката е бърза, правят се много бройки.
Моите
печати изработвам от твърда дървесина, използвам череша и орех. За да
се достигне желаната дълбочина отнемам постепенно от дървото чрез
засичане. Работя с десетина различни длета. По този начин изработката на
просфорен печат отнема няколко дни.
Тъй като
печатът се натиска в тесто, той няма почти никакво износване. Ако се
използва педантично може да се предаде, като наследство на следващото
поколение.
Добре е печатът да се съхранява на сухо място, далеч от пряка слънчева светлина.
Като
се забележи, че дървото е прекалено сухо може да се намаже с пчелен
восък разтворен, на водна баня, в течен парафин(една част пчелен восък и
четири части течен парафин от аптеката). Или с масло за дърво,
предназначено за употреба на изделия, които имат допир до храна. Това
може да става веднъж на няколко години.
Не е
добре печатът да се лакира или в маслото да има твърда вакса. При
получаване на твърд, запечатващ дървесината слой, печатът би залепвал
по-лесно за тестото.
3. Какво е просфорен печат.
Просфорният
печат се използва за направата на просфора. Просфората е от две части,
напомнящи ни за двете природи, Божествена и човешка, в едната личност на
Господ Иисус Христос.
На
печата е изобразена пълнотата на църквата и пълнотата на християнската
православна култура, над времева, над национална, преодоляваща смъртта
или култура в същината си започваща точно от там.
В
средата на печата е “Агнеца“, кръст и надпис IC XC NI KA (Иисус Христос
Победител). Във възпоминание на Господа и Бога и нашия Спасител Иисус
Христос. Отдясно на „Агнеца“ се намира триъгълна частица в чест и памет
на Света Богородица.
Отляво има девет триъгълника.
Първият в чест и памет на всевеличайшите чиноначалници Михаил и Гавриил и на всички безплътни небесни сили.
Вторият
триъгълник в чест и памет на честния и славен пророк, предтеча и
кръстител Йоан. На светите славни пророци Мойсей и Аарон, Илия и Елисей,
Давид и Иесей; на светите трима отроци и пророк Даниил и на всички
свети пророци.
Третият триъгълник (частица) в
чест и памет на светите славни и всехвални апостоли Петър и Павел на
дванадесетте, седемдесетте и на всички свети апостоли.
Четвъртата
частица в чест и памет на нашите отци и светители Василий Велики,
Григорий Богослов и Йоан Златоуст; Атанасий и Кирил, Николай
Мирликийски, Климент Охридски, Иларион Мъгленски, Евтимий Търновски и
всички свети светители.
Петата в чест и памет на
светия апостол, първомъченик и архидякон Стефан, на светите мъченици,
Димитър, Георги, Теодор Тирон, Теодор Стратилат и всички свети мъченици,
и мъчениците; Текла, Варвара, Кириакия, Евфимия и Параскева, Екатерина и
всички свети жени мъченици.
Шестата в чест и
памет на преподобните и богоносни наши отци Антоний, Евтимий, Сава,
Онуфрий, Атанасий Атонски, Йоан Рилски, Теодосий Търновски и всички
преподобни отци, и на преподобните майки, Пелагия, Теодосия, Анастасия,
Евпраксия, Теодулия, Феврония, Евфросиния, Мария Египетска и всички
преподобни жени.
Седмата частица в чест и памет
на светите чудотворци и безсребреници Козма и Дамян, Кир и Йоан,
Пантелеймон и Ермолай и всички свети безсребреници.
Осмата
в чест и памет на светите и праведни богоотци Йоаким и Анна, на
светията чието име носи храма, на светията на деня, на светите
равноапостолни Методий и Кирил учители славянски, светия благоверен цар
Борис и на всички светии.
Деветата частица в чест и памет на светия наш отец Йоан Златоуст архиепископ Константинополски.
Просфората
съдържа още частици за духовната и светската власти, за живите и
починалите, които сме поръчали да се поменат и заради които сме донесли и
своята порсфора.
4. Просфорен хляб и използването му в православната литургия.
Просфората
е хляб, който християните донасят в църквата и е едно от веществата,
които се използват за тайнството евхаристия, още благодарствена служба
или литургия - общо дело. Другото вещество е виното.
Църковната служба обикновено започва рано сутрин в Светия Олтар. Там е свещеникът, сам, с дякон или друг църковно-служител. Това е
подготовката за Литургията, нарича се проскомидия (приношение). Този
чин има своя последователност и молитви, които свещеникът казва. Това,
което е принесено видимо, е хляб, вино, и записани на хартия имена на
християни. Донесли сме още, благодарност, очакване, незнание, надежда…
В Църквата става Божествено безумна размяна; отдаваме
нашия живот, такъв какъвто си е, тленен, а получаваме нетленен. До ден
днешен, при цялата си изпонараненост, даже безобразие, Църквата не се
отказва от това, да ни преподава самия ни живот, този който цял свят и
всеки човек търси. Разбира се на този тих, повтарящ едно и също глас,
винаги е можело, може и сега да се
каже, Не.
Без
да отстъпва Църквата винаги приканва към чашата си, и умолява,
увещавайки; просфората и виното, които донесохте на проскомидията, чрез
Светия Дух при призоваването на свещеника, в Светата Литургия, вече са
Тяло и Кръв Христови. Който яде от тях, ще живее вовеки. (Евангелие от Йоан-6:58)
Разбира
се, че тук човекът изнемогва: тежки са тия думи! Кой може да ги слуша? (
Йоан-6:60 ); но и не смееш да се отдалечиш, защото това са думи за
вечен живот.( Йоан-6:68 )
Всъщност това е област
на невъзможното и тук всичко трябва да е просто, не-сложно предложено на
вярата на човека. Ако вярваш, Слава Богу. Можеш да престъпиш и
благодарейки да приемеш дара. Ако не вярвам, положителното действие е да
застана пред, Този в Когото не вярвам, и да Му изповядам неверието си.
Ако в
това има малко истина Той ще се оправдае а аз ще Го прославя.