Ако трябва с няколко думи да характеризираме настоящата книга, то може би
най-точно ще бъде твърдението, че тя обяснява неземното“ като своеобразно
пречупване на „земното“ според специфичните закони на религиозното мислене.
Примерите са много, но достатъчно е вниманието на читателя да бъде насочено към
един. Известно е, че и днес не липсват чудаци (а понякога и наметнали тогата на
такива), които устройват експедиции по билата на Кавказкия масив, за да дирят следите на Ноевия ковчег. Отговорът на учения Фрейзър е категоричен: „Да бъдат
обсъждани всички тези учени нелепости, значи да им се оказва много висока
чест.“
Фрейзър изследва произхода и развитието на религията, нейните норми, доктрини и
т. н., но избягва въпроса за истинността и ценностната стойност на религията и
нейните представи. Обяснението е логично: както всеки верен на фактите изследовател, но неосноваващ се върху марксистката методология, така и той спира пред следващата крачка, която логично е подготвил с изследванията си.
Независимо от всичко обаче както другите, така и интересуващата ни книга е
своеобразен връх на свободомислието и радикализма, на детронирането на
боговете, на приземяването на божественото. Такъв е пътят, по който
изследванията на Фрейзър обективно „наливат вода“ в мелницата на марксистката
концепция за религията. Такъв е и пътят, по който Г. В. Плеханов, един отблестящите марксисти-изследователи на религията, използува в своите трудове
резултати от проучванията на Фрейзър.
Началото на марксистката критика на „Стария завет“ е поставено с преписката
между Фр.
Енгелс и К. Маркс от 1853 г. Митотворчеството в „Стария завет“
проучва обстойно и Пол Лафарг, а след него редица изследователи продължават
започнатата критика, като я разширяват и задълбочават. Богати възможности запродължаване на това дело предоставя и книгата на Фрейзър, чийто български
превод вече е в ръцете на читателя. Тя ще представлява несъмнен интерес и за
далеч по-широките кръгове от читатели, които без да имат научни интереси към
проблема, имат интереси към актуалната и в нашата съвременност проблематика относно произхода и развитието на религията.