Чудото Монтесори или учение без мъчение и възпитание без оценки, награди и наказания
Автор: Елена Тимошенко
Обем: 236 стр.
Размер в мм: 140 х 215
Издател: Асеневци
Корица: Мека
Година на издаване: 2015
Състояние: На склад при доставчик
Съвременните деца се нуждаят от особен подход и особени условия за разкриване на техните необикновени способности и уникални дарования. Затова е напълно обясним нарастващият интерес към педагогическата система на Мария Монтесори, в центъра на която стои детето.
Как мислите, какво може да обединява такива личности като писателя Габриел Гарсия Маркес, принцовете Уилям и Хари, политика Франсоа Митеран, актьора Джордж Клуни, основателите на “Google” – милиардерите Сергей Брин и Лари Пейдж, внуците на Лев Толстой? Техните родители са избрали за своите деца училища “Монтесори”! Идеите на великата италианка са подкрепяни от Зигмунд Фройд, Жан Пиаже, Томас Едисон и много, много други. Те са разбирали важността на уникалния период в живота на човека – от раждането до 6 години. А защо този период е толкова важен? Защо на детето му е нужна свобода и до какво може да доведе тя? Как да възпитаваме, без да наказваме и поощряваме? Как да обучаваме, без да поправяме грешките? Защо няма нужда от оценки? Как да възпитаме у детето самостоятелност и отговорност? Как можем да използваме педагогическите принципи от системата на Монтесори в ежедневното общуване с нашето дете?
Ако сте от неравнодушните и търсещите родители и си задавате такива въпроси, тази книга е за вас. Тук ще намерите множество практически съвети и полезни наблюдения от многобройните посещения на автора в Монтесори детски градини и училища по цял свят. Книгата ще е особено полезна и на педагозите, които искат да следват принципите на Монтесори педагогиката.
Елена Тимошенко е Монтесори педагог, психолог, журналист, лектор. Изучавала е основите на Монтесори педагогиката в “Seton Montessori Institute” (Чикаго, САЩ) и “AMI Prague Montessori Institute” (Чехия). Анализирала е опита на детски градини и училища в Холандия, Финландия, Великобритания, Италия, Германия, Чехия, Полша, Мексико, Китай, Тайван, Корея, САЩ и други страни. Автор е на образователни проекти, водеща на тренинги и лекционни курсове за родители и педагози.
СЪДЪРЖАНИЕ:
Между нас, родителите…
Детето
- Детето като личност
- Попиващ ум
- Мозъкът на детето
- След шест вече е късно!
- “Прозорци на възможностите”
- Сензитивни периоди
- Развитие на речта
- Ред
- Въвеждаме ред
- Период на сензорното развитие
- Развитие на двигателните навици
- Чувствителност към дребни предмети
- Социално възпитание
Бележки за родителите
- Малката личност
- Сензитивни периоди
- Развитие на речта
- Сензорно развитие
- Двигателно развитие
- Спазваме реда
- Социално възпитание
Свободното дете
- Свободата като основа на цялото възпитание
- Децата сами се изграждат
- Свобода за движение
- Няколко думи за групите – добри и различни
- Свобода на избор
- Право на избор
- “За” и “против”
- Свободата на детето за избор
- Какво е необходимо на детето
- Можем ли да влияем върху свободата на избор
- Какво дава свободата на избор?
- Свобода на мнение
- Свобода за вземане на решения
- Свобода и дисциплина
- Правила
Бележки за родителите
- Въвеждаме правила
- Определяме граници
- Даваме свобода
- Свобода и дисциплина
Самостоятелното дете
- “Помогни ми да го направя сам”
- Кога да започнем?
- Самообслужване
- Не бъдете слуги!
- Практикуваме у дома
- Самоконтрол
- Госпожа грешка
- Право на грешка
- Какво да правим с грешката?
- Практикуваме у дома
- Самооценка
- Самообучение
- Самодисциплина
Бележки за родителите
- Аз сам!
- Развиваме самоконтрол
- Право на грешка
- Самооценка
- Самообучение
Творческото дете
- Творчеството
- Обстановката
- Атмосферата
- Кога и как?
- Въображение и фантазия
- Видове творчество
- Рисуване
- Музика
- Театрална дейност
- Децата и възрастните
Бележки за родителите
- Творете!
- Процес, а не резултат
- Заедно с теб, а не вместо теб!
Нормализираното дете
- Децата са други
- Стадии на нормализация
- Признаци на нормализация
- Как става това?
- Концентрация
- Ролята на възрастните
Бележки за родителите
- Внимание към… вниманието!
- Какво да правите?
- Как да го правите
Наставникът
На какво учим?
- Преди училището
- Училището
- Подготвяме детето не за училището, а за живота
Кой обучава?
- Вътрешният учител
- Родителите
- Монтесори-учителят
- Намерете десетте разлики
- Особености на Монтесори-учителя
- Как се става Монтесори-педагог
- AMI – Association Montessori Internationale (Международна Монтесори асоциация)
- AMS – American Montessori Society
- Американско Монтесори дружество
- Национални обучаващи курсове
Как обучава?
- Принципи на обучението
- Матетика вместо дидактика
- Наблюдението е главният инструмент на педагога
- Индивидуалност и интерес
- Радост от обучението
- Без учебни часове!
- Липса на забрани
- Липса на съревнование
- Липса на оценки
- Поощрения и наказания
- Работа в група
- Критерии за Монтесори-групата
- Различната възраст е логика на природата!
- Продължителност на занятията
- Възрастови граници на групите
- Брой на децата в групата
- Часове в Монтесори-класа
- Тристепенен час
- Часове по вежливост
- Часове по тишина
- Големи истории
- Форми на работа
- Резултати от работата
Бележки за родителите
- Обучаваме детето: как?
- Традиции и ритуали
- Забрани
- Избягваме оценките
- Награди и наказания
- Да подкрепим детето: как?
- 45 начина за емоционална подкрепа на детето:…
Средата
Вместо заключение
Речник на термините