В Bazar.BG от 23 март 2013г.
Последно активен вчера в 20:52 ч.
Съдържание:
Увод
1. Общи въпроси от методиката на
българския език
2. Предмет и съдържание на методиката
3. Цел и задачи на методиката на
родния език
4. Значение на методиката на родния
език за практиката
5. Състояние на методиката на
българския език у нас
6. Граматични направления в миналото,
оказали влияние върху методиката на езика
Методиката на
българския език като научна дисциплина
1. Основи на методиката. Методи на
изследване
2. Връзка на методиката на родния
език с другите науки
3. Връзка на методиката с практиката
Българският език като учебен предмет в
средното общообразователно училище
1. Място на граматиката и на
езиковото обучение между другите учебни предмети. Характер на граматичния
материал
2. Теоретическо, образователно и
практическо значение на граматиката и на програмния материал по български език
3. Цел и задачи на езиковото обучение
в средните общообразователни трудово-политехнически училища
4. Идейно възпитание чрез обучението
по български език
Учебните програми в средното общообразователно
училище
1. Кратък исторически поглед върху
програмите за средното училище
2. Характерни особености на новата
програма за средните трудово-политехнически училище
3. Взаимна връзка между различните
дялове на езиковото обучение, отразена в програмата
Основни изисквания и общи методи при
обучението по роден език в средния курс
1. Приемственост при обучение между
начален и среден курс
2. Общи методи на познанието при
обучението по роден език: наблюдение, съпоставка, анализ, синтез, индукция,
дедукция и др.
Дидактични принципи при обучението по български език
1. Принцип нагледност, принцип
научност, принцип за системност и последователност, за свързване на теорията с
практиката и др.
Учебни методи при
обучението по български език
1. Беседата, лекционен метод и др
Граматичен разбор
1. Същност и значение на граматичния
разбор. Видове. Избор на текст за наблюдение и работа при обучението по езика
Урокът по български език
1. Урокът – основна единица за
организиране на учебния процес
2. Видове уроци по български език:
урок за нови знания, урок за затвърдяване на изученото, урок за проверка на
знанията, преговор и урок за преговор и обобщение. Смесен урок
Планиране и отчитане
на работата по български език
1. Учебен план и програма. Годишно разпределение.
Урочен план.
2. Предварителна подготовка на
учителя по български език
Методика на различните отдели на езиковото
обучение
1. Методика на обучението по фонетика
2. Значение на фонетиката като учебен
дял. Фонетиката в програмата. Основни методи при преподаване на материала по
фонетика. Фонетичен разбор. Нагледни средства по фонетика
3. Методически указания за
преподаване на основните теми по фонетика
Методика на обучението по морфология
1. Значение на морфологията като
учебен дял. Морфологията в програмата. Основни методи при преподаване на
морфология. Морфологичен разбор. Нагледни средства по морфология.
2. Словообразуване. Методика на
изучаване частите на речта
3. Съществително име. Прилагателно и
числително име. Местоимение. Глагол
4. Неменяеми части на речта.
Методика на обучението по синтаксис
1. Значение, цел и място на
обучението по синтаксис на българския език. Методи и похвати при изучаване на
синтаксиса. Синтактичен разбор. Нагледни средства по синтаксис
2. Методика на простото изречение
3. Методика на сложното изречение
Методика на обучението по лексикология
1. Предмет на лексикологията. Значение
на лексикологията. Лексикологията в програмата за български език. Методи и
похвати при преподаване на лексикология. Лексикален разбор. Нагледни средства
по лексикология
Методика на обучението по стилистика
1. Значение и цел на езиковата
стилистика. Място на стилистиката в обучението по езика. Похвати и методи при
обучението по стилистика. Стилистичен разбор и стилистични упражнения
Родният език в горните класове на средното ни
училище
1. Езиково обучение в 10, 11 и 12
клас
Развиване на богата и културна реч чрез
обучението по български език
1. Грижа за културна реч в уроците по
български език
2. Характеристика на писмената реч. Връзка
на правописа с граматиката
3. Научно-психологически основи на
правописа
4. Българската правописна система и
графика като основа на обучението по правопис
писмени упражнения
по български език. Видове
1. Видове писмени упражнения. Поправка
на писмените упражнения. Правописен разбор, нагледни средства по правопис
Методика на обучението по пунктуация
1. Значение на пунктуацията. Пунктуация
и интонация, пунктуация и синтаксис. Място на пунктуацията при обучението по
езика. Видове пунтуационни упражнения. Нагледни средства по пунктуация
Методика на устната реч – общи училищни
условия за устна езикова култура. Устни упражнения и устни съчинения. Четенето,
заучаването наизуст и рецитацията като устно упражнение. Нагледност при
усвояване на литературното произношение.
За обучението в книжовен език в диалектна
среда
Извънкласна работа по роден език
Място и значение на учебниците по български
език
Кабинет по български език
Използвана литература