Вместо увод
Ускоряването
на икономическите реформи, процесите на интеграция на България в ЕС и
съпътстващите ги радикални промени в областта на образованието,
социалната политика и здравеопазването поставят в неравностойно социално
положение значителни групи от българското общество. Ограниченият достъп
на групите в неравностойно положение до обществени, здравни,
образователни, административни и правни услуги води до тяхната социална
изолация.
В
същото време, незавършилото преструктуриране на българската икономика
води до липса на макро- и микроикономически условия«, позволяващи в
кратко- и средносрочен план да бъдат мобилизирани достатъчно финансови
ресурси за ефективно ограничаване на действието на факторите,
произвеждащи социална изолация. В тази ситуация попадането в
неравностойно социално положение и социалната уязвимост се превръщат за
значителни групи хора от инцидентно в трайно състояние и стават източник
на определени негативни обществени нагласи - подценяване, липса на
интерес, ограничаване на комуникацията, а в някои случаи - дори фобии,
които допълнително задълбочават маргинализирането на хората в
неравностойно социално положение.
Наличието
на значителни групи хора в неравностойно социално положение
дестабилизира общественото развитие. Допълнителни рискове за него
създава и традиционното изтъкване на евроинтеграцията на страната като
причина за реформи с висока социална цена, включително и в области като
образованието, социалната политика, здравеопазването, които са обект на
национално суверенна политика в самите страни-членки на ЕС. По този
начин не само правителствени програми за подкрепа на хората в
неравностойно положение остават неразбрани, но и се създава риск за
критичен спад на обществената подкрепа за процесите на евроинтеграция.
Проблемите на икономическото и социалното развитие се изваждат от
контекста на собствения политически и икономически избор на българското
общество. Така се формират контрапродуктивни пасивни нагласи и -
съответно - решаването на важни обществени проблеми, сред които
социалната интеграция, започва да се очаква от външни за обществото
фактори и сили.
В тази ситуация е очевидна необходимостта да бъдат мобилизирани максимално неикономическите ресурси на българското.........
ВМЕСТО УВОД....................................................................................5
СОЦИАЛНАТА ИНТЕГРАЦИЯ В ДНЕВНИЯ РЕД НА СЪВРЕМЕННОТО ОБЩЕСТВО: ОСНОВНИ ПОНЯТИЯ...............13
УЧИЛИЩЕ И СОЦИАЛНА ИНТЕГРАЦИЯ......................................17
ПРОБЛЕМЪТ
ЗА РАВНИЯ ДОСТЪП ДО КАЧЕСТВЕНО
ОБРАЗОВАНИЕ.................................................................................21
Казусът с "елитното" средно-образование.............................21
Казусът с "ромските училища".................................................22
Казусът достъп до образование на децата със специални образователни потребности.............26
Казусът дистанционно обучение.............................................28
Казусът обучение през целия живот.......................................29
Казусът бедност или защо битката с мизерията тръгва от образованието?.................35
ТОЛЕРАНТНОСТТА: НЕОБХОДИМОТО УСЛОВИЕ ЗА УСПЕШНА СОЦИАЛНА ИНТЕГРАЦИЯ..........................39
Идеята за толерантност-основни етапи на историческото й развитие.................39
Граници на толерантността......................................................45
Толерантността в огледалото на "официалната" история: мнозинство и малцинства в българската
национална история.................................................................49
Стига вече кръстоносни походи...............................................54
"Аз съм прав, ти грешиш, върви по дяволите!"
Религии и срещи на цивилизации............................................62
СОЦИАЛНА ИЗОЛАЦИЯ И ГЛОБАЛИЗАЦИЯ:
НАРКОТИЦИ И СПИН - ДВА ПРИМЕРА
ЗА ПРОБЛЕМИ БЕЗ ГРАНИЦИ........................................................73
Основни аспекти на глобализацията......................................73
Училище и ХИВ/СПИН..............................................................75
Превенцията: най-добрата защита срещу ХИВ/СПИН 76
Подкрепа във и извън класната стая.......................................77
Какво могат да направят възрастните?...................................78
Загриженост и подкрепа...........................................................80
ХИВ/СПИН ситуацията в България.........................................82
ТОЛЕРАНТНОСТТА СЕ УЧИ:
УЧЕБНИ ПРОГРАМИ ЗА НАЧАЛЕН ЕТАП...................................85
I. Общо представяне на учебната програма
"Толерантността се учи" за I-IV клас.......................................85
Разпределение на часовете по форми
на обучение за областта "Обществени науки и гражданско образование"......................................................85
II. Цели на обучението..............................................................86
III. Очаквани резултати на ниво учебна програма и IV-Учебно съдържание (теми, понятия,
контекст и дейности).................................................................88
IV. Възможности за междупредметни връзки........................96
V. Специфични методи и форми за оценяване на постиженията......................98
на учебната програма "Толерантността се учи", предназначени за начални учители......................99
ТОЛЕРАНТНОСТТА СЕ УЧИ: ИНТЕГРИРАНА
УЧЕБНА ПРОГРАМА ЗА ПРОГИМНАЗИАЛЕН ЕТАП...................103
I. Общо представяне на учебната програма "Толерантността се учи" за V-VIII клас..................................103
II. Цели на обучението............................................................105
III. Очаквани резултати на ниво учебна програма и 1У.Учебно съдържание (теми, понятия,
контекст и дейности)................................................................106
IV. Възможности за междупредметни връзки........................122
V. Специфични методи и форми
за оценяване на постиженията..............................................125
VI. Методически указания за прилагане
на учебната програма "Толерантността се учи", предназначени за учители......................................................127
ПОЛЕЗНИ ВРЪЗКИ В ИНТЕРНЕТ
ПО ВЪПРОСИТЕ НА СОЦИАЛНАТА ИНТЕГРАЦИЯ..................132