В Bazar.BG от 01 септември 2015г.
Последно активен днес в 00:17 ч.
к-16
За природата на човека
Немезий, епископ на Емеса
По-голямата част от изследователите и издателите на Немезий смятат, че авторът на трактата „За природата на човека” е живял в края на IV век. В полза на това твърдение говори преди всичко общата тематика на съчинението и цитираните от Немезий антични автори. Авторът полемизира с идеите на Евномий и Аполинарий, както и с манихейството, които са много актуални за края на IV век, като изобщо не споменава за последвалите през V век и по-късно ереси и христологически спорове. Съществува версия, че Немезий е живял във времето около Халкидонския събор от 451 г., за което свидетелства изказването му за обединението на двете природи на Христос като „неразделно единение”. Именно тази формулировка е приета на Халкидонския събор. От друга страна, подобни изказвания се срещат и при антиохийските богослови в началото на V век. Всъщност при Немезий връзката с антиохийската богословска школа е видима и запознаването на автора с нейните методи може би е оправдано и от географската близост на Емеса и Антиохия.
В „За природата на човека” еклектично са съчетани различни философски течения от античната епоха (до неоплатонизма включително) и са модифицирани в християнски дух. Научните сведения в него са почерпани в основата си от Аристотел и Гален, а в психологически аспект значително въздействие има стоическата теория за афектите. Трактатът на Немезий е едва ли не първият и много интересен опит за критическо възпроизвеждане на езическата философия и антропология за апологетичните и научни цели на християнското богословие и нравоучение. Всяко твърдение на философската мисъл от античността авторът веднага отнася към християнското откровение като единствен безспорен критерий за истинност. Епохата на написването на трактата предполага защита на християнството от ересите и езичеството, противопоставяне на рационализма и противостояние на „гносиса”.
“В “За природата на човека” еклектично са съчетани различни философски течения от античната епоха /до неоплатонизма включително/ и са модифицирани в християнски дух. Научните сведения в него са почерпани в основата си от Аристотел и Гален, а в психологически аспект значително въздействие има стоическата теория за афектите. Трактатът на Немезий е едва ли не първият и много интересен опит за критическо възпроизвеждане на езическата философия и антропология за апологетичните и научни цели на християнското богословие и нравоучение.”
Димитър Божилов