Специфични артикулационни нарушения през детството → Обява 30829453

Специфични артикулационни нарушения през детството
гр. София, Люлин 6 Наблюдавай

Публикувана/обновена на 16 август в 12:37 ч.

Състояние
Ново
Доставка
Купувача
Вид
Други
Автор: Екатерина Тодорова
Обем: 224 стр.
Размер в мм.: 140 х 210
Издател: Нов български университет
Корица: Мека
Година на издаване: 2013
Състояние: На склад при доставчик

Книгата е резултат от дългогодишна клинична, теоретична и преподавателска работа на авторката в областта на говорната и езиковата патология. Систематизирани са моделите за интерпретация на специфичните нарушения във фонетиката на българския език и се уточнява взаимодействието на ненормативното говорно поведение с други области на функциониране – емоционално, поведенческо и социално. Представено е собствено епидемиологично проучване, което установява социалната значимост и разпространението на артикулационните нарушения, както и подпомага оптимизирането на оценката и характеристиката на атипичното артикулационно поведение с цел подобряване на ефективността на специализираните интервенции и предлаганите услуги за тези деца. Книгата е предназначена за логопеди, но предоставя полезна информация и за специалисти от други научни области, които се интересуват от аспектите на говорно-езиковото поведение в детска възраст. Тя може да служи и като учебно пособие за студенти от бакалавърски, магистърски и докторски програми, които имат отношение към нарушенията на артикулацията, фонетиката и фонологията на българския език.

Д-р Екатерина Тодорова е главен асистент в Нов български университет. От 1995 г. е магистър по логопедия, от 2005 г. – доктор по психология. Работила е много години като логопед в Логопедичен център – София, а понастоящем е преподавател в бакалавърски и магистърски програми в Нов български университет. Автор е на студии и статии, публикувани в наши и международни научни издания, както и на монографията „Диагностика на езиков дефицит при дислексия” (2005) и учебниците „Дислексия. Специфични нарушения на способността за учене” (2007), „Артикулационни нарушения. Ръководство за терапия” (2009).

СЪДЪРЖАНИЕ:

Предговор. Проф. д-р Живка Винарова, д.м.н.
Увод. Артикулационните нарушения като цел, обект на изследване и проблем в логопедията
Глава 1. Комуникация, реч, говор, артикулация – основни термини и концепти

  • Комуникация
  • Вербални средства за комуникация
    • Език
    • Реч
    • Говор и артикулация
  • Говорна комуникация

Глава 2. Теоретични концепти и терминологични разногласия в областта на специфичните артикулационни нарушения

  • Дислалия
  • Специфични нарушения на артикулацията
  • Специфични артикулационни нарушения vs. фонологично езиково нарушение

Глава 3. Клинични прояви, етиология, класификация и терапия на специфичните нарушения в артикулацията

  • Клинични прояви
    • Засегнати фонемни класове
    • Същност на артикулационните нарушения – липса, замяна, изопачаване
    • Значимост на звуковата и фонологичната онтогенеза
    • Качество на нарушената артикулация – системност и устойчивост
    • Влияние на основния звук от съответния фонетичен клас
    • Възрастова характеристика
  • Етиологични фактори
    • Анатомо-физиологични особености на говорния апарат
    • Вегетативни орални нарушения
    • Периферна инервация и мускулен тонус
    • Фактори на средата
    • Наследствена обусловеност
  • Модели за класификация
  • Основни терапевтични принципи
  • Родителски интервенции

Глава 4. Диагностични аспекти на специфичните артикулационни нарушения

  • Общи закономерности
  • Диагностични процедури
    • Анамнеза
    • Логопедичен статус
    • Изследване на артикулационен праксис
    • Изследване на артикулацията и фонологията
    • изследване на метафонологичните езикови умения
    • Перцепция на фонеми
  • Диференциална диагноза
    • Ринолагия
    • Дизартрия
    • Вербална диспраксия
    • Специфични езикови нарушения/дисфазия
    • Неспецифични артикулационни нарушения
  • Протокол за оценка на нарушената артикулация

Глава 5. Социални аспекти на специфичните артикулационни нарушения

  • Социално функциониране и езикова употреба
  • Диалектни форми и артикулационни нарушения
  • Училищно функциониране и артикулационни нарушения
    • Четене и артикулационни нарушения
    • Писане и артикулационни нарушения
    • Преподаване и неправилен говор
    • Чуждоезиково обучение и артикулационни нарушения

Глава 6. Разпространение и характеристика на специфичните артикулационни нарушения в предучилищна възраст (собствено епидемиологично проучване)

  • Постановка на проблема
  • Цел, задачи, изследователски въпроси
  • Структура и методика на проучването
    • Изследвани лица
    • Авторска методика за оценка на артикулацията в предучилищна възраст
    • Процедура
    • Методи за анализ на данни
  • Резултати и обсъждане
    • Процентно разпределение на артикулационните нарушения в зависимост от броя на засегнатите фонемни класове
    • Процентно разпределение на нарушената артикулация на отделните фонеми в различните субтестове
    • Взаимодействие на нарушената артикулация на говорни звукова от един фонемен клас
    • Влияние на фактора “възраст” върху типа артикулационно поведение
    • Влияние на фактора “пол” върху типа артикулационно поведение
    • Влияние на факторите “възраст” и “пол” върху динамиката на артикулационните нарушения
    • Влияние на фактора “местоживеене” върху типа артикулационно поведение
  • Изводи от проведеното проучване

Заключение
Използвана литература
Терминологичен речник
Използвани съкращения


Преглеждания: 811
Още обяви в Bazar.BG
Цена
Цена:
13,50 лв
3801 рейтинг
Книжен храм ЕООД
Доставя с % отстъпка
В Bazar.BG от 12 ноември 2012г.
Последно активен днес в 17:09 ч.
20416 обяви на потребителя
Съобщи за нередност!