В Bazar.BG от 09 юли 2012г.
Последно активен вчера в 14:37 ч.
„Кентавърът“
Джон Ъпдайк, роман, изд. Народна култура, 1981 г., 288 стр., превод от
английски Кръстан Дянков, меки корици, много добро състояние. Цена 2.00 лв
„Кентавърът“
е типичен роман на избистрения интелектуален реформизъм в американската
литература.Той не притежава монолитната епичност на Фокнър, нито гражданското
въстание на Стайнбек и все пак говори, че неговият автор е прочел твърде добре
своите големи предшественици. Нещо повече – по острото си чувство за своето
време, по своето дълбоко внимание на дълбоко честен човек към живота, Ъпдайк
сякаш надминава големите майстори на американския критически реализъм. Той
твърде млад е почерпил от битието на хората около себе си онези истини, които
искрено и с огромно вълнение преминават в сериозни и възвишени идеи. И тъкмо
тези идеи, тези негови открития в голямата наука за човека и човешкото
общество, безпогрешно изложени в Кентавърът, правят романа му разбираем ,
близък на всеки читател и подчертано съвременен.
Историята
на Джордж Колдуел, великият неудачник и на места жалък мечтател, уви, отлично
разбиращ несъстоятелността на своите мечти, е пряко заета от собствения семеен
живот на писателя. Сюжетът на романа е откъснат от една действителност, жива,
силна, изстрадана. Ъпдайк сам признава, че романът му е много личен. „В
известен смисъл той е необичаен – казва той. – Сплитането на античните митове
със съвременната действителност на Пенсилвания през 1947 г. е твърде сложен
комплекс. Но всеки би го разбрал, ако поясня откъде взех идеята за романа.
Източник станаха няколко реда, срещнати в един сборник древногръцки легенди. С
тях започва и самата книга. Поисках да преразкажа тази легенда, да я прочета с
очите на днешния човек. В моето въображение тя се сля със спомените от
детството. Ето как Олинджър стана Олимп, а боговете Зевс, Хефест, Хера, жената
на кентавъра Харикло и дъщеря му Окироя се превъплътиха в реални хора. Мъдрият
Хирон в представите ми се съчета с учителя Колдуел, а неговият син – това бях
аз. Когато човек си спомня миналото, спомените се преплитат с поверия, митове,
суеверия.”
Изминалите
години от първото издание на Кентавърът /1967/ са едновременно и малко, и
много. Малко, защото този роман и сега се чете с интерес и най-вече с особено
вкусване на една блестяща белетристика, каквато трудно се среща в по-късните
книги на американската литературна продукция. Много, защото младият тогава Джон
Ъпдайк изживя противоречиви и двустранно тълкувани творчески криволици.
Саркастичен и точен, той обаче не се отказва да вярва в бъдещето.