Нюйоркска трилогия. Пол Остър 2005 г.
Категория
Чужда проза
Издателство
Колибри
Град на издаване
София
Година
2005 г.
Страници
333
Забележка
Минимални следи от употреба по корицата. Добре запазена книга.
Език
Български
Наличност
1 бр.
Корици
Меки
Трите свързани помежду си новели, от които е съставено емблематичното за края на миналия век
(книгата излиза през 1986 г.) произведение на модерния класик на американската литература Пол
Остър, се движат по ръба на жанровете, а някои критици дори ги причисляват към детективския. И
трите хронологично проследяват постепенния разпад на главния герой. Детективът в тях неизменно е
обладан от фикс идея, в резултат на която се пропуква целият му досегашен живот. В единия случай
това е криминален писател, който се заема с разследване, във втората новела е детектив, който
следи писател, а в третата става дума за писател, който се опитва да открие приятел от детинството,
тъй като онзи го е направил изпълнител на литературното му завещание. Произведението на Остър е
до такава степен многопластово, че всъщност става достъпно за читатели с всякакви интереси и
всякакъв културен багаж. Дали това е металитература (или мета - криминале)? Или просто навлязъл
прекалено надълбоко в литературата автор си играе с детективския жанр? И двете.
И все пак "Нюйоркска трилогия" е неотменна част от криминалния жанр, просто качеството на
творбата е толкова високо, че литературната критика и до ден-днешен не спира да се занимава с нея
и да задава въпроси, наричайки я "детективски истории за детективски истории", "странна
хумористична интерпретация на криминалния роман", "меко криминале" (за разлика от "твърдия" или
"черен" криминален роман на Чандлър и Хамет), "малки стъклени пъзели", "хибрид между
детективския и "новия" роман". Пак според критиците това причислява Остър към постмодернистите,
защото бил повлиян от "класическото литературно течение" на американския постмодернизъм през
шейсетте и седемдесетте години на миналия век. Но независимо къде класифицират произведението
критиците, то си остава едно от великите четива на последното столетие.
3215