В Bazar.BG от 23 март 2013г.
Последно активен днес в 21:03 ч.
Изданието е от 1975 г, твърди корици, съдържа 503
страници. отлично състояние на книжното тяло, забележки по корицата.
Съдържание:
Предговор към второто издание
Предговор към третото издание
Предговор към четвъртото издание
Предговор към петото издание
Увод
Предмет, задачи и значение на педагогическата психология
Първа част– психологически основи на
обучението. Психологически анализ на основните дейности
Първа глава
1. Формиращо значение на
дейностите
2. Основи на формиращото
значение на дейностите
3. Генетически аспект на
проблема за дейностите
4. Психолого-педагогическа
страна на проблема на дейностите
Втора глава
1. Психологически анализ
и педагогическо значение на детската игра
2. Теории за играта
3. Същност на детската
игра
4. Класификация на
играта
5. Значение на игрите за
развитието на детето
Трета глава
1. Психология на учебния
процес
2. Същност и
теоретически основи на учебния процес – гносеологически основи на учебния
процес, физиологически основи на учебния процес, теории за психологията на
ученето
3. Основни психически
процеси в учебния процес
- Усещането и
възприятието в учебния процес;
- Психологически основи
на нагледността;
- Психологически изисквания
за развитие на наблюдателността при учебната работа;
- Възпитание на възприемането
и наблюдателността;
4. Вниманието в учебния
процес
- Ролята на вниманието
в учебния процес;
- Участие на различните
видове внимание в учебния процес;
- Възпитание на
вниманието;
5. Осъзнаване и
осмисляне в учебния процес
- Мислене и съзнателност
при обучението;
- Участието на
основните операции на мисленето в учебния процес – анализ и синтез, сравнение,
обобщение и систематизация, абстракция и конкретизация;
- Основни форми на
мисленето в учебния процес . понятие, съжденията в учебния процес,
умозаключението в учебния процес;
- Решаване на проблеми
- Единство между
мислене и реч при обучението
- Възпитание на
положителни качества на мислене
- Активизация и
възпитание на мисленето в процеса на обучението
6. Мотивировка и
съзнателност при обучението
- Защо мисленето не
изчерпва въпроса за съзнателността
- Ролята на
целенасочеността при обучението
- Значение на мотивите
при учебната дейност
- Възпитание на
мотивировката
- Значение на
активността и самостоятелността на учащите се
7. Ролята на паметта за
усвояване и затвърдяване на знанията
- Връзката между
възприемане, осмисляне и закрепване на знанията
- Значение на основните
процеси на паметта в учебния процес
- Индивидуални особености
на паметта на учениците, значение на индивидуалните различия в типовете памет,
индивидуални особености в качествата на добрата памет на ученика, проучване на
индивидуалните особености на паметта
- Възпитание на паметта,
повторението като условие за запомняне, целенасоченост при запомнянето,
мотивировка при ученето, активност при заучаването, смисленост при заучаването,
взаимоотношението между образа и думата при запомнянето, систематизиране на
материала, забравянето и борбата с него
8. Участие на
въображението в учебния процес
- Обща характеристика
на въображението при обучението
- Участие на
въображението в дейностите на учениците
- Възпитание на
въображението
9. Уменията и навиците в
учебния процес
- Значение на уменията
и навиците при обучението
- Процес на образуване
на навиците
- Ролята на
упражнението за образуване на навиците
- Педагогическото значение
на взаимодействието на навиците
- Възпитание на
навиците
10. Привичките при обучението и възпитанието
- Значение на
привичките при учебно-възпитателната работа
- Видове привички
- Как се създават
привичките
- Възпитание на
привичките
11. Единството между теорията и практиката при обучението
- Психологически основи
на единството между теорията и практиката
- Значение на
единството между теорията и практиката при обучението
12. Психологически анализ на формализма при обучението
Четвърта глава
Психология на трудовата дейност и учебно-възпитателната
работа
1. Психологически анализ
на трудовата дейност
2. Разновидности на
труда и значението им при възпитанието и обучението
3. Психологически условия
за рационализация на трудовата дейност на учащите се
4. Проблемата за
професионалната ориентировка
5. Проблемата за
професионалната подготовка
6. Обективни и
субективни условия за повишаване производителността на труда
Втора част– психологически основи
на възпитанието. Психологията на личността и комунистическото възпитание
Пета глава– проблемата за
формиране и проучване личността на учащите се
1. Проблемата за личността
2. Основни страни на личността и възпитанието
- Сложност и
многостранност
- Динамичност и
интегритет на личността
- Единство между
личност и колектив
- Единство на общите
особености и индивидуалните черти
3. Проучване личността на ученика
Шеста глава– насоченост на личността и
възпитанието
1. Потребностите на възпитанието
2. Интереси
- Психологически анализ
на интересите на подрастващите
- Разновидности и
качества на интересите
- Поява и развой на
интересите
- Възпитание на
интересите
Седма глава– психологически основи на
формирането на способностите
1. Способности и надареност на децата
2. Разновидности и структура на способностите
3. Развитие и възпитание на способностите
Осма глава– чувства и възпитание
1. Значение на чувствата за формиране на личността
2. Индивидуални различия и отклонения от нормалното развитие на чувствата
3. Възпитание на чувствата
Девета глава– психологически основи на
възпитанието на волята и характера
1. Воля и характер
2. Черти на волята, които изграждат характера на подрастващите
3. Формиране и възпитание на характера
Десета глава– психология на колектива и
комунистическото възпитание
1. Психологически основи на възпитателното въздействие на колектива
2. Психолого-педагогически условия за образуване на колектива и за възпитание
на колективизъм
Трета част– психологически предпоставки за
рационализацията на учебно-възпитателната работа
Единадесета глава– психологически основи
на индивидуалния подгод
1. Психология на индивидуалните особености на учащите се
2. Необходимост от изучаване на индивидуалните особености на учениците
3. Необходимост от индивидуален подход
4. Индивидуален подход и педагогически такт
5. Индивидуален подход и всестранно развитие
Дванадесета глава– психологически основи
на рационализацията на самостойния труд на ученика
1. Значение на самостойния труд на ученика в клас и вън от клас
2. Обективни условия за подобряване на самостойния учебен труд
3. Субективни условия
4. Възпитание за самостоен труд
Тринадесета глава– психологически
проблеми на програмираното обучение
1. Програмираното обучение като път за рационализация на учебно-възпитателната
работа
2. Психологическа характеристика на програмираното обучение
3. Проблеми на програмираното обучение
Четиринадесета глава– умора при учебната
работа
1. Същност и признаци на умората
2. Методи за изследване умората на учениците
3. Борба срещу умората и преумората в училище
4. Динамика на работоспособността на учащите се
5. Умората и учебната натовареност на учениците
Петнадесета глава– психохигиена на
изпитите
1. Значение на проверката на знанията
2. Психологически условия за подобрение на изпитите
3. Психохигиена на изпитите
Шестнадесета глава– психология на
личността на учителя
1. Психологически профил на личността на учителя
2. Психология на отношението между учители и ученици
3. Психология на авторитета на учителя
4. Психохигиена на труда на учителя
Приложение