В книгата се акцентира върху определянето на българските железопътни интереси към Македония в периода 1878-1903 г., железопътната връзка с Македония в регионалните и трансбалканските проекти и интереси през 1903-1912 г. и българската железопътна политика през войните (1912-1918).
Показани са постигнатите резултати и пропуснатите ползи.
Хронологическите граници на изследването обхваща периода от възстановяването на българската държава до края на бойните действия през Първата световна война (1878-1918).
Книгата съдържа интересни карти и фотографии.
Включено е обширно резюме на английски език.
I. Определяне на железопътните приоритети към Македония (1878-1903 г.)
1. Османското наследство в железопътната политика и задълженията, произтичащи от Берлинския договор (1878-1888 г.)
2. Управлението на Ст. Стамболов и идеите за железопътното свързване в Македония
3. Политиката на К. Стоилов - строителство и дипломация
4. Спиране на железопътните усилия на прага на ХХ век (1899-1903 г.)
II. Железопътната връзка с Македония в регионалните и трансбалканските проекти и интереси (1903-1912 г.)
1. Възстановяване на железопътната политика през Второто управление на Стамболовистите
2. Управлението на Ал. Малинов и железопътното съперничество на Балканите
3. Правителството на Ив. Е. Гешов между старите проекти и новите идеи
III. Българската железопътна политика през войните (1912-1918 г.)
1. Железопътните планове в Македония (1912-1915 г.)
2. Предизвикателствата пред България с включването ѝ в Първата световна война (1915-1916 г.)
3. Железопътно строителство в условията на позиционна война (1917-1918 г.)
Послеслов. Аспекти на българската железопътна политика след Първата световна война
Библиография (Архивни документи - Публикувани документи - Периодични издания - Дневници и спомени - Изследвания)
Списък на съкращенията