В своите произведения датският философ и писател Съорен Киркегор (1813-1855) разглежда човешкото съществуване като синоним на субективната диалектика, разбрана като екзистенция и преминаваща през три етапа: естетически, етически и религиозен, които образуват
съвкупността на личното преживяване. Особено внимание той отделя на естетическото като начин на живот и отношение към света, като
индивидуален избор на земния и устремения към насладата човек. "Самата любов е естетическото", твърди Киркегор, според когото и любовта, еротиката имат степени, а въплъщение на най-висшата от тях е Дон Жуан, превръщащ във върховно удоволствие... самото удоволствие. Това е впрочем главната тема в първото произведение, включено в тази книга и най-съществен компонент на естетическата част в известния труд
на философа "Или-или" (1843) - "Дневник на прелъстителя", вече излизало у нас и съчетано тук с друга Киркегорова творба, непревеждана
досега на български език - "In vino veritas" или "Във виното е истината", с която започва голямото му съчинение "Стадии на жизнения път" (1845).
Естетическият живот достига висшата си точка в еротичната любов, неведнаж е посочвал техният знаменит автор, чиито възгледи за човека и живота са учудващо актуални и днес, а прозата му впечатлява с изтънчената си художественост и оригиналност.