Саламбо: Пред стените на Картаген
Автор:Гюстав Флобер
Издателство: Народна култура
Година:1957
Страници:270
Корица: твърди корица
Състояние: Добро
Великата република Картаген, току-що е загубила Първата пуническа война, която води с Рим посредством наемници - келти, иберийци, лузитанци, либийци, балеарци, гърци и италийци. Въпреки загубата на територии и наложените тежки контрибуции, картагенците трябва да платят на наемниците за кървавия им труд. Но ще го направят ли и ако се опитат да го сторят, ще им позволи ли това интригантът Спендий? И дали само парите ще станат причина за войната на наемниците срещу бившите си наематели?
На фона на драматичните събития, в които съществуването на могъщата република виси на косъм, пламва голямата любов на двама велики мъже - нумидийския цар Нар Хавас и либийския вожд Мато - към една и съща жена, дъщерята на гениалния картагенски пълководец Хамилкар. Кой ще надделее в битката за ръката на Саламбо и в кървавата война между бившите съюзници?
С дълбоко познаване на историческите факти и прецизно описание на духа на епохата Гюстав Флобер дава отговор на този въпрос.
Гюстав Флобер (1821 - 1880) е френски писател, известен с прочутия си роман "Мадам Бовари". Подготвителната работа над "Саламбо" му отнема дълги години изследвания и пътуване на Изток и в Северна Африка. Блестящ стилист, Флобер е оказал голямо влияние върху авторите, творящи и дълги години след него.
Романът е довел до възторг Виктор Юго:
"Това е прекрасна, могъща и научна книга… Вие сте възкресили изчезнал свят и с това поразително възкресение сте съчетали потресаваща драма".
Повтаря му го и Льоконт дьо Лил:
"Всичко е пълно със сила и блясък и най-вече е пронизано с такъв необичаен гений, който е присъщ за нашето време, възкресяващи парче по парче отминалите епохи".
Ектор Берлиоз, е, както обикновено, несдържан в чувствата си:
"Исках още днес да дотичам при вас, но това се оказа невъзможно. Обаче не мога да чакам дълго, без да ви кажа, че книгата ви ме изпълни с възторг, изумление и ужас. Бях потресен и цяла нощ я сънувах. Какъв стил! Какви познания по археология! Какво въображение!"
Музикантите се вглеждат особено внимателно в "Саламбо". Познавачът на музикалния театър Теофил Готие веднага решава да напише по романа на приятеля си оперно либрето, като музиката да е съчинена от Верди . Този план не се осъществява, обаче други композитори написват по сюжета на "Саламбо" шест опери и един балет.