В Bazar.BG от 13 декември 2014г.
Последно активен вчера в 14:39 ч.
Ребека, от чието име се разплита историята в Амазония, неочаквано е посетена от своя чичо, който едва ли не на летището започва разговора за свръхсекретна нацистка експедиция в Амазония в навечерието на Втората световна война. И момичето си спомня, че преди да почине, баща й събира информация за тази експедиция. Вече 92-годишен! Открил е в Германия и книга за нея, изписва си я. Готически немски. И снимки. Едната е на водопада Санто Антонио. Книгата доказва, че такава експедиция, с хидроплан, с модерни за времето секретни средства, е била по тези места, на границата на Бразилия с Френска Гвиана, че е събирала образци, правила е каталог на флората и фауната, стигнала е до индиански племена, към които и Бразилия дотогава не е проявявала интерес. Фактите са впечатляващи: 1200 етнографски предмета от етносите Апарай, Вайана, Ваяпи, 1 500 образци на животни...
Написаното на кръста е: „Йозеф Грейнер почина тук на 02-01-36 от треска. В служба на научно немско изследване, немска експедиция Амазония, Жари, 1935-1937“.
Не беше възможно да чета „По следите на Алемоа“ и да не си представя Бразилия на Стефан Цвайг. Когато той пътува към Сао Паулу, мисли, че ще попадне във вътрешността на страната. Но поглежда картата и разбира, че това е само проникване под кожата на Бразилия. Книгите на Илко Минев проникват дълбоко в Амазония, в джунглата, в непроходимото и непознатото. Той рисува свят, в който хората от различни етноси се срещат, срещат се и българин с българин, всеки е там, където съдбата го е завела. Според Цвайг душата на Бразилия е най-видима в картините на Кандиду Портинари - там е кафето, страданието, единогласието на флейта, китара и укулеле... Усещането на един човек, роден в България, за бразилската душа, е също така точно и вълнуващо. И всяка история, разказана от него, съдържа своя естествен и истинен урок – животът е пълен със знаци и изпитания, животът е приключение със сблъсъци и радост, с неочаквани срещи и завети. Трябва да пътуваме в реката му, а не да я гледаме отстрани.