През различните възрастови периоди детето се отличава със своите специфични характеристики и сензитивност към определени условия на развитие. Тяхното познаване и оценяване е необходимо, за да се осъществи максимално възрастовият потенциал и да се реализират успешно възпитателните влияния в позитивна посока.
Възпитателната практика с децата до 3-годишна възраст изисква да се познават добре особеностите и характеристиките на психичното им развитие. За ранното детство е характерна интензивността, с която се формират и развиват отделните психични процеси и функции. Това налага специалистите, работещи с малките деца, да имат надежден инструментариум, с който да проследяват и оценяват динамиката и етапите на развитие.
За предучилищното детство е типична наситеността на психичното развитие със сензитивни точки, които правят детето особено чувствително към съответни външни и вътрешни влияния. Ето защо е необходимо диагностичното оценяване да се насочи преди всичко към психични особености и характеристики, непосредствено свързани със сензитивноста, тъй като тя е необратима като вътрешно условие, благоприятстващо възпитанието и развитието на детето.
В настоящата книга са събрани и описани по подходящ начин повече или по-малко познати методи за психодиагностика, които са актуални в световната психологическа и педагогическа практика. Представени са и авторски диагностични методики, разработени и стандартизирани от авторите на тази книга.