Днес се налага обновяване на методите и средствата за ефективно ограмотяване и инструментариума за измерване на четивните постижения, за да може да определим резултатите от практическото усвояване на брайловото писмо, визирани от един по-съвременен ъгъл. В тази книга брайловото ограмотяване се разглежда не изолирано само себе си, а в контекста на взаимодействие с другите форми за достъп до информация, мултимедийното представяне и мултиграмотността.
В тази книга ще бъде направен анализ на тактилните умения като основа за брайловото четене, ще проникнем в същността на брайловото писане и специфичния четивен процес. С помощта на подходяща методика и специално разработени или адаптирани към българския брайл инструменти ще се анализира развитието и измерването на специфични четивни умения, свързани както с първоначалната - формална страна на брайловото четене, така и с неговата логично-смислова страна. Специална глава ще бъде отделена на новото разбиране на брайловата грамотност чрез паралелното усвояване на релефно-точковия и обикновен шрифт в съчетание със синтетичната реч като основа за развитие на мултичетенето.