Рудолф Щайнер - Същност На Музикалното И Тоновото Изживяване в Човека
Реални снимки. Идеално състояние.
здателство
Аб
Град на издаване
София
Година
2003 г.
Език
Български
Страници
191
Корици
Меки
Категория
ПЪРВА ЛЕКЦИЯ, Кьолн, 3 декември 1906 г.
Мислите
на Шопенхауер като изходна точка за окултно разглеждане на музиката.
Възходът на човешката душа чрез духовно развитие. Деваканът като свят на
музиката на сферите. Земната музика като отзвук на възприетите звуци в
по-висшите светове. По-дълбокото значение на мажор и минор.
ВТОРА ЛЕКЦИЯ, Берлин, 12 ноември 1906 г.
Възгледите
на Гьоте и Шопенхауер за значението на изкуствата. Трите състояния на
съзнание при човека. Престоят на човешката душа в девакана и
изживяването на музиката на сферите по време на съня без съновидения.
Земната музика като несъзнателен спомен за това изживяване. Съзнателно
осъществяване на тези връзки чрез окултното развитие.
ТРЕТА ЛЕКЦИЯ, Берлин, 26 ноември 1906 г.
Наследяването
на музикалния и математическия талант във фамилиите Бах и Бернули.
Отношението на индивидуалността към наследяваните заложби. Развитието на
човешкото същество в миналите земни епохи. Развитието на слуховото
сетиво, говорното сетиво и сетивото за пространствена ориентация.
ЧЕТВЪРТА ЛЕКЦИЯ, Лайпциг, 10 ноември 1906 г.
Възгледите
на Гьоте и Шопенхауер за специфичното значение на музиката.
По-нататъшното развитие на тези мисли от Рихард Вагнер. Разглеждане на
значението на музиката от окултна гледна точка. Преобразуването на
нисшите същностни членове чрез въздействието на музиката. Отговор на
въпрос.
ОТГОВОРИ НА ВЪПРОСИ И ЗАКЛЮЧЕНИЯ
ПЪРВИ ОТГОВОР, Дорнах, 29 септември 1920 г.
Развитието
на музиката в бъдеще. Разширяване на нашата тонова система чрез едно
ново изживяване на отделния тон. Внасяне на нови импулси в развитието на
човечеството и свързаните с това трудности. Взаимовръзката на
музикалното с процеса на дишане и с разчленението на човешкото същество.
ВТОРИ ОТГОВОР, Дорнах, 30 септември 1920 г.
За
същността на творчеството. Изживяването на отделния тон. Връзката между
цвят, реч и песен. Отклоняването на драматическото изкуство към
натурализма. Възникването на евритмията, разгледано от окултна гледна
точка на човешката същност. Връзката на Гьоте с учението за тоновете.
Кратка забележка към методите на пеене. Изкуство и разглеждане на
изкуството. Абстрактност на някои поставяни въпроси. Разглеждане на
приказките, значение на приказките.
ПЪРВО ЗАКЛЮЧЕНИЕ, Дорнах, 20 декември 1920 г.
Значението
на видовете дървесен материал при изработването на музикалните
инструменти. Проблеми на акустиката и на пространственото оформление.
Геологическа връзка на дадена местност с музикалността на нейните
жители. Новоизработената цигулка на д-р Томастик.
ВТОРО ЗАКЛЮЧЕНИЕ, Дорнах, 7 февруари 1921 г.
Взаимовръзката
на човешката същност с космическите светове, представена в една
китайска легенда. Значението на музиката за старите култури.
ИЗРАЗЯВАНЕ НА ЧОВЕКА ЧРЕЗ ТОН И СЛОВО
ЛЕКЦИЯ, Дорнах, 2 декември 1922 г.
Прареч
и прапесен. Съгласният и гласният елемент. Дванадесетте съгласни.
Човешкият организъм като музикален инструмент. Животът след смъртта в
творческия тон и творческото слово на духовния свят, в света на
музиката. Душевно гласното и планетите, душевно съгласното и
животинският кръг. Планетните богове като свирещи на космическия
инструмент на звездното небе.
ТОНОВОТО ИЗЖИВЯВАНЕ В ЧОВЕКА
ПЪРВА ЛЕКЦИЯ, Щутгарт, 7 март 1923 г.
Слуховият
процес, разгледан окултно. Днешното усещане на терцата между по-ранното
усещане на квинтата и бъдещото усещане на октавата. Ухото като
отразяващ орган за тоновото усещане. Музикалното се изживява чрез целия
човек. Вътрешното разчленение на октавата. Септимовата музика на
атлантеца като религиозно изживяване. Квинтовата музика на следващите
епохи като изживяване на вдишване и издишване. Скалата на петте тона.
Терцовата музика на новото време като изживяване на
субективно-душевното. Мажор и минор. Бъдещото задълбочаване на
музикалното чрез изживяването на октавата. Приложение на този възглед в
музикалното възпитание.
ВТОРА ЛЕКЦИЯ, Щутгарт, 8 март 1923 г.
Същността
на различните интервалови изживявания. Мелодия, хармония и ритъм в
тяхната връзка с мислене, чувства и воля. Праизворът на музиката в
изживяването на духовното. Духовите, лъковите и ударните инструменти
като осъществени имагинации. Бъдещото изживяване на отделния тон като
музикално диференциран. Взаимовръзката на евритмичните интервалови форми
със същността на интервалите. Септима, секста и квинта като интуитивно,
инспиративно и имагинативно преживяване.
ТРЕТА ЛЕКЦИЯ, Дорнах, 16 март 1923 г.
Светът
на йерархиите и светът на тоновете. Духовните събития като причина за
промяна на съзнанието в четвъртото столетие след Христос. В атлантската
епоха: изживяване на септимата като усещане на божественото управление.
По-късно въздействие на това в следващата квинтова епоха. Загуба на това
изживяване в появата на терцовото усещане. В лемурийската епоха:
изживяване на ноната и на голямата и малка децима като космически
радостни песни и жалби на боговете.