Кратките фолклорни и литературни жанрове в обучението по литература 1-4 клас, методическо пособие –
Методическото помагало е с автор Нели Иванова и е своеобразно продължение на методическото помагало "Изучаване на литературнитет жанрове в началните класове" - Н.Иванова, С.,1992г., което е изключително библиографска рядкост.
Помагалото, което предлагам още по-трудно се намира на пазара. Рецензенти са проф. Стойка Здравкова и доц. Розалина Новачкова.
В помагалото се изясняват жанровите особености на даден литературен или фолклорен жанр; обобщено се представят характерните за началната училищна възраст особености читателско възприемане на даден жанр от малките ученици, изяснява се спецификата на работа с даден жанр в началните класове и се предлагат методически варианти за изучаване в уроците по литература и в извънкласнсото четене на произведения от даден жанр, като се посочват най-подходящите за жанра, за възрастовите и индивидуалните особености на читателското възприемане, методически похвати и форми на работа, които биха съдействали за пълноценното читателско възприемане на произведението на фолклора или литературата.
Помагалото е издадено през 1993г, съдържа 96 страници, отлично състояние.
Съдържание:
1. Пословицата
и поговорката в обучението по литература в 1.-4. клас;
1.1. Жанрово
своеобразие на пословицата и поговорката; 1.1.1 Пословица,
поговорка, афоризъм и сентенция – общи черти и различия;
1.2. Особености
на читателското възприемане на пословиците и поговорките от учениците в
началните класове; 1.3. Пословиците
и поговорките като средство за по-задълбочено възприемане и осмисляне на
съдържанието на творби от други жанрове в урока по литература в началните
класове;
1.4. Пословиците
и поговорките при изпълнението на творчески задачи и литературни игри с
учениците в началните класове;
1.5. Мястото
на пословицата и поговорката в извънкласното четене, в извънкласната дейност и
в неурочните форми на работа в началните класове;
2. Гатанката
в обучението по литература в 1.-4. Клас
2.1. Жанрови
особености на гатанката;
2.2. Особености
на читателското възприемане, осмисляне и отгатване на гатанката от учениците в
началните класове;
2.3. Гатанката
като средство за по-задълбочено възприемане и осмисляне на творби от други
жанрове в урока по литература в началните класове;
2.4. Уроци
за изучаване на гатанки в началните класове;
2.5. Гатанката
при изпълнението на творчески задачи и литературни игри с учениците в началната
училищна възраст;
2.6. Мястото
на гатанката в извънкласното четене, в извънкласната дейност и в неурочните
форми на работа в началните класове;
3. Заключение;
4. Приложение
Методически варианти на уроци за изучаване на художествени произведения от
различни жанрове с използването на пословици, поговорки и гатанки в урока по
литература.
4.1. „Добрите
стопани“ – приказка от Асен Разцветников;
4.2. „Великденски
помагачи“ – стихотворение от Елисавета Багряна;
4.3. „Храброто
петле“ – басня от Христо Радевски;
4.4. „Страшилище
за снежните човеци“ – разказ от Йордан Радичков;
4.5. „Майчина
сълза“ – приказка от Ангел Каралийчев;
5. Литература