Бамби срещу Годзила - Дейвид Мамет
За природата, целите и практиките на филмовия бизнес
Прочутият американски сценарист и драматург Дейвид Мамет (роден през 1947 г.), носител на престижната награда „Пулицър“ - кинематографист, който винаги е работил по свои собствени правила, - предлага освежаващо трезв поглед към същността на Холивуд.
Кой наистина чете сценариите във филмовите студии? Защо на много сценарии напълно им липсва вдъхновение? Защо в надписите на филмите има все повече продуценти? И какво, по дяволите, правят чак толкова тези люде?
Мамет не се колебае да казва истината и затова успява да даде изненадващо точни отговори на ред въпроси за всеки етап в създаването на филма - от идеята през сценария до готовото произведение. Според него седмото изкуство отдавна вече не е средище на творци, а на търговци. Нему принадлежат думите: „Слава Богу, че хората в Холивуд нямат души - иначе щяха доста да се измъчват.“
Уникална книга за противоречията във филмовата индустрия, „
Бамби срещу Годзила" разнищва състоянието на модерното кино с присъщите на автора стил, хумор и вещина.
♦ ♦ ♦
Дейвид Мамет е роден на 30.11.1947 г. в Чикаго, Илинойс. Американски драматург, сценарист, режисьор, поет и писател. Работата му в театъра и киното е характерна с умен, ярък, понякога вулгарен диалог. Дейвид Алън Мамет се ражда на 30 ноември 1947 в Чикаго. Учи в колежа Годар във Вермонт и в театралната школа Neighborhood Playhouse в Ню Йорк. По-късно преподава в Нюйоркския университет, в драматичната школа в Йейл и постоянно води лекции в театралната компания „Атлантик“, на която се явява член основател . Създава име с пиесите „Сексуални перверзии в Чикаго“ (1974), „Патешки вариации“ (1976) и „American Buffalo“ (1977). През 1984 г. печели „Пулицър“ за пиесата „Глендари Глен Рос“ – е изобличителна демонстрация на това как се прави бизнес в Америка. През 1992 г. пиесата се превръща във филм, чийто сценарист отново е Мамет. Той е един от малкото драматурзи, които се налагат успешно като сценаристи в Холивуд. Сред най-успешните му работи са сценариите на „Пощальонът звъни винаги два пъти“ (1981), „Недосегаемите“ (1987), „Хофа“ (1992), „Олеана“ (1994), „Острието“ (1997), „Да разлаем кучетата“ (1997) „Ханибал“ (2001). Като режисьор (и сценарист) Мамет е автор на: „House of Games“ (1987), „Испански затворник“ (1997), „Момчето на Уинслоу“ (1999), „State and Mind“ (2000) „Обир“ (2001), „Спартанец“ (2004) и други.