Учебникът за 8. клас се ползва и като първа част за 9. клас при паралелки с интензивно изучаване на чужд език.
Учебникът разглежда синхронно европейската и националната история през периода от края на XV до началото на XX век. Съдържанието е обхванато в:
• 38 теми за нови знания;
• 6 упражнения за формиране на умения;
• 5 тематични упражнения;
• 5 теми за преговор и обобщение.
Темите за нови знания обединяват достъпен авторски текст с разнообразни документи. Въпросите към писмените извори и изображенията подпомагат техния анализ. 25 карти ориентират учениците в историческото пространство, а обществената структура е онагледена с 18 схеми. Задачите в рубриката „Помислете, обяснете, обсъдете” целят осмисляне на историята, а не механично възпроизвеждане. Рубриката „През погледа на съвременниците” насърчава ученето чрез съпреживяване. Индивидуалните и груповите проекти, темите за проучване и за дискусия са фокус на дейностния подход, заложен в учебника. Рубриката „Наследство” акцентира върху ценностите на демокрацията.
Упражненията за формиране на умения задават „Метод на работа” с примери. В тях осмокласниците усвояват важните умения от програмата: анализ на историческа карта, произведения на изобразителното изкуство и фотографии; съставяне на план-конспект, писане на текст по исторически проблем, водене на културна дискусия.
Тематичните упражнения са посветени на парламентаризма, на модерните идеологии консерватизъм и либерализъм, на робството, на международната дипломация по Източния въпрос и на идеите на българските революционери.
Темите за преговор и обобщение синтезират най-важното от всеки раздел. Учениците сравняват и осмислят политически възгледи и модели на управление, причини и последици на събития, идеи и действия на личности, проследяват промени и приемственост в историческото развитие.