Смешното → Обява 50860069

Смешното
гр. Варна Наблюдавай

Публикувана/обновена на 31 август в 16:24 ч.

Състояние
Използвано
Доставка
Купувача
Вид
Други
Автор:Исак Паси
Издателство:Наука и изкуство
Година:1979
Страници:314
Корица: твърда корица
Състояние: добро
Език: Български

Книгата разглежда феномена "смешно" от най-различни гледни точки в основата на всеки един смешен ефект стои някакво НЕСЪОТВЕТСТВИЕ

Хегел: “Смешен може да стане всеки контраст на същественото и неговото явление, на целта и средството

Комичното има като своя най-съществена черта контрастите вътре в самото себе си ... смешното е субективно, комичното е повече или по-малко обективно

Но за него /Шелинг – Г.С./ комичното е възможно само при едно преобръщане на идеала, което пък на свой ред е възможно само в изкуството

Спиноза определя смеха като чиста радост и го разграничава от подигравката

... комедията ... по-лесно се провира през процепите на живота, за да се разположи върху сенчестите му страни и вече това да внесе там светлината на комическото веселие

Аристотел схваща комедията като “подражание на по-лоши хора, но не в цялата им порочност – тук смешното е част от грозното” /Аристотел. За поетическото изкуство.

“Смешното е някаква грешка и грозота, не болезнена и не пагубна” /Аристотел. За поетическото изкуство.

Ренесансовото смешно е най-тясно свързано с идеята за движението

Ренесансовата и преди всичко Шекспировата комедия събра смешното с всички други състояния на естетическата материя

“Молиер ... осмиваше не преходящите случайности, а вечно смешното, праслабостите на човечеството” /Хайне/

Хобс говори за превъзходството на нашето аз над недостатъка на другия ... Кант акцентира върху внезапното превръщане на напрегнатото очакване в нищо

Според Фльогел чувството за смешно възниква от “бързото схащане на една необикновена, неочаквана и рядка връзка между нееднакви неща или понятия”

... сравнението е вътрешен принцип на смешното

Сравнението, присъщо на смешното, се различаа от простото сравнение, алегорията и символа ... Сравнението на смешното показва тенденция не към единение на двойното, а към раздвояване на единното

Смеещият се човек не е само мислител и дори не е толкова мислител. Защото при смешното най-важното не е разбирането на нещата като причинно-следствена верига ... а възприемането им като отклонение от нормата, понякога като кръстосване – странно, нелепо, неправомерно – на причинни вериги, които в своята собствена сфера са напълно обясними и правомерни

Между най популярните и най-често използваните средства на смешното са: а/ преувеличението и противоположното му умаление; б/ прекомерната краткост; в/ изненадата

Краткостта, или по-точно преднамереното съкращаване, е предпоставка на остроумието, което веднага би изчезнало, ако се “запълнят” липсващите елементи и се постигне “епична” пълнота. Пр: “Съвестта му е чиста. Не е употрябавана” /Лец/
Преглеждания: 34
Другите търсят също
Препоръчани за теб
Цена:
10 лв 5,11 €
4213 рейтинг
Мирослав Топалов Premium Premium
Доставя с % отстъпка
В Bazar.BG от 25 февруари 2015г.
Последно активен днес в 12:42 ч.
Съобщи за нередност!