Методика на обучението по запознаване с околната действителност
Автори са Боряна Бонева, Милка Владимирова, Ценка Стойчева.
Съдържание:
1. Методика на запознаването с околната действителност като наука;
- Предмет и задачи на методиката;
- Връзка на методиката с другите науки;
- Значение на запознаването с околната действителност за комунистическото възпитание на децата;
2. Съдържание на работата по запознаване децата с околната действителност;
- Обществена и природна действителност;
- Принципи на подбор на програмния материал;
- Основно програмно съдържание;
- Структура на програмното съдържание;
3. Проучване знанията на децата за околната действителност
4. Планиране на програмното съдържание. Месечен план. Седмичен план. План-конспект.
5. Форми, методи и средства при запознаване децата с околната действителност;
- Занятие;
- Екскурзия;
- Разходки;
- Наблюдението като основен метод. Епизодични наблюдения. Сравнителни наблюдения. Системни наблюдения;
- Беседата като методи при запознаване децата с околната действителност. Разговор-беседа с куклен театър. Беседа с диафилм. Беседа с използване на диапозитиви. Беседа с използване на художествен текст. Обобщителна беседа;
- Дидактични игри. Организация и провеждане на дидактичните игри;
6. Трудовата дейност на децата. Съдържание на детския труд. Форми на труд в природата;
7. Основни похвати за ръководене труда на децата;
8. Дозировка на детския труд и здравно-хигиенни изисквания;
9. Възможности за усъвършенстване на учебния процес при запознаване на децата с околната действителност;
- Съвременни изисквания към структурата на учебния процес;
- Средства за усъвършенстване на учебния процес;
- Индивидуализация и диференциация. Проблемност. Самостоятелна работа;
10. Условия за провеждане на работата по запознаване с околната действителност;
- Природен кът;
- Дворът на детската градина;
11. Приложение
- Саксийни и декоративни растения;
- Птици;
- Цветя за двора на детската градина;
- Ягодоплодни растения;
- Зеленчуци;
12. Литература;