Авторката на тази книга е човек с необикновена съдба. От малка, след прекарана тежка болест, тя загубва зрението и слуха си, вследствие па това и речта. Но тя е човек с изключителна воля и със също толкова силна любов към живота. С неоценимата помощ на един от най-известните съветски дефектолози проф. Соколянски тя започва да се обучава, възстановява се говорът й. Сега О. Скороходова е ст. н. с. но дефектология. Автор е на много статии и на три книги.
Тази автобиографична книга е трогателна изповед за живота на нейната авторка. Немалък е и научният й принос, защото се показва ролята и мястото на психологията, педагогиката и дефектологията при обучението и възпитанието на хора, лишени от основни дистантни рецептори. Най-искрените си вълнения, най-съкровените си мечти авторката открива пред читателя със стиховете си, поместени в края на книгата.
Книгата на О. Скороходова е намерила прием в много страни, пре-)едена е на много езици.
СЪДЪРЖАНИЕ
ЗА АВТОРКАТА НА ТАЗИ КНИГА И ЗА СИСТЕМАТА НА ОБУЧЕНИЕ НА СЛЕПОГЛУХОНЕМИТЕ ..................
ОТ АВТОРА ........................ .
ЗА МОЯТА КНИГА (ВМЕСТО ПРЕДГОВОР)............
КАК ВЪЗПРИЕМАМ околни я свят
САМОНАБЛЮДЕНИЯ.........................
Осезание ......................... . . .
Обоняние . . .........'................
Вибрационно усещане........................
Общи усещания ..........................
Измамни усещания . . .V .................
Температурни усещания ......................
Вкусови усещания .........................
ЕКСКУРЗИИ ............................
Екскурзия в Двореца на пионерите..................
Екскурзия в Историческия музей..................
Екскурзия в Историко-литературния музей с Л. И...........
Екскурзия с А. И. на изложбата, посветена на 8 март........
Екскурзия в Зоологическия музей с Л. И.............. .
Екскурзия на изложбата, посветена на 20-годишнината на Съветска Украйна ...............г.........к.....
Екскурзия с Л. И. в Ботаническата градина............
Екскурзия до Южното селище....................
Ленинградски екскурзии ......................
КАКСИПРЕДСТАВЯМ ОКОЛНИЯ СВЯТ ПРЕДСТАВИ ЗА НЯКОИ ПРЕДМЕТИ ВЪЗ ОСНОВА НА ОСЕЗАТЕЛНИТЕ И ОБОНЯТЕЛНИТЕ УСЕЩАНИЯ ........
Представям ли си цветовете....................
За бананите ............................
„Тиква“ ......................'...... .
Магнолия и рози........... • • ......................164
За мимозата .................................•бб
За пиалите ............................................*6®
Кого ми напомняше прическата на P. М....................168
За какво ме питат ................................................169
ПРЕДСТАВИ ЗА НЯКОИ ПРИРОДНИ ЯВЛЕНИЯ....................»71
За бурята и облаците . .............................................171
Какви ми изглеждат падащите метеори ............................173
Как си представям Голямата и Малката мечка..........................174
Как си представям Млечния път....................................175
Представа за звездите ............................................175
Как си представям Луната ..........................176
ПРОСТРАНСТВЕНИ ПРЕДСТАВИ......................................178
ЕМОЦИОНАЛНИ ПРЕДСТАВИ..........................................178
ПРЕДСТАВА ЗА ОНОВА, КОЕТО НЕ СЪМ ВИДЯЛА 178
Как се научих да ходя из двора на училището за слепн ............178
За разходките в парка ............................................182
Как се настанявам в нова стая и как си представям предметите . . . . 184
Как ми е иай-удобно да ходя......................................189
Как ми е най-удобно да говоря ................ . ■ 191
На операция .............»........................182
За някои представи ................................................196
Странната стая ........................................197
Представа за нощта ................................................197
Какво си представям през нощта......................................199
Представа за самолет................................................200
За нефтените кули .......... ......................201
„Пътувам“ ..........................................202
На концерт в клуба на слепите....................................203
За интересите, които „се вместват“ върху една плоскост................20Л
За това, как ми превеждат спектаклите............................?04
За киното ........................................................205
Как си представям онова, което става на сцената ..................206
Какви ми изглеждат картините....................................207
За прожекторите .........,i............................208
Кулиси. Лиани. Сталактити ........................................209
Пролетна вечер .........................- . . 211
За „дъсчиците“ и за друго нещо....................................212
ЗА ЖИВОТНИТЕ ....................................................214
„Лебед“ ...................................214
За маймунката ..............................................215
Представа за камила................................................215
За Зара и Димар......................................216
Кенгуру ......I >.......................217
За моята котка ....................................................218
За ледовете и мечката................................................219
За някои животни .................................219
За евкалипта и мечето............................................221
Мимикрия ........................................................222
ЗА ХОРАТА ................'........................224
Забележително момче ............................................224
Защо познах ............................................224
А. М. Горки е жив ..................... . . . 225
В къщата-музей „Л. Н. Толстой“....................................227
За Байрон ........I.....<.......:............229
За Пушкин и Гогол................................................'230
Как си представям Херцен............................................232
Защо си мислех за една жена, че е хубава............................233
Как познавам хората . . . .....................................234
Как познавам някои хора от разстояние........................235
СЪНИЩА.......................................238
Моите сънища ..............у....................238
КАК РАЗБИРАМ ОКОЛНИЯ СВЯТ
РАЗВИТИЕ НА РАННИТЕ МИ ДЕТСКИ ПОНЯТИЯ ЗА ЗАОБИКАЛЯЩОТО МЕ ....................................................252
Дрехи. Мебели .....................>..........270
Сън. Сънища ....................................................275
Съдове. Продукти ................................................278
Разходки. Как разбирах някои природни явления ..................286
Животни. Птици. Насекоми. Растения............................288
Празници .................................................292
Промени. Разбираемо и неразбираемо................................296
Продължение на разбираемото и неразбираемото..................308
Часовник. Дактилология. Апарати за писане. Скулптура ............315
Физически труд....................................321
Четене на книги. Разбиране на прочетеното. Дневник ................324
Как се учех да пиша писма............................................333
Формиране на понятията за добро и зло. За истината и лъжата . . . 335 Формиране на разбирането за изпълнение на своя дълг, задължения
и обещания............................................................344
СТАТИИ И ОЧЕРЦИ ОТ РАЗЛИЧНИ ГОДИНИ
За труда ............................"348
Как се самообслужвам ......................5352
Седем дни . ....................................................354
Ръката като изразителен ор^ан , ......................................'365
Москва! ............................................................370
Любов към изкуството ............................................375
Неуморно да работиш над себе си....................................378
Незабравим приятел ................................................381
Случайна екскурзия ................................................384
За морето и дендрариума............................................387
На почивка в Рай-Семьоновское ....................................393
В санаториума ......................I . . . 405
На курорт . .............., . . ¡,....................419