Структура на разработването на нови технически обекти от учениците и развитие на техните творчески с
Изданието е на Централната станция на младите техници. Преводач от руски език е Васил Кръстев. Автор е Юрий Столяров. Макар че е издадено в годините на съществуване на СССР и КПСС по презумпция развитието се свързва с тях :) при творческо четене е чудесно помагало за студенти от техническите специалности на учителските университети, за действащи, учители, които имат намерение да разработват квалификационни степени и за всички, които теорията на педагогиката на техническите дисциплини е от полза. В помагалото са дадени и много практически насоки как да се използват различни методи.
Съдържание:
Увод
Глава първа Цели и задачи на обучението по техническо творчество;
1. Общи проблеми на обучението по техническо творчество;
2. Примерно съдържание на обучението по основи на техническото творчество;
3. Типови занимания по основи на техническото творчество;
4. Организиране и провеждане на заниманията по основи на техническото творчество;
5. Връзка на основите на техническото творчество с учебните предмети;
6. Обобщение
Глава втора Психолого-педагогически аспекти на техническото творчество;
1. Общи психолого-педагогически основи на проблема;
2. Примерни етапи за решаване на техническа творческа задача;
3. Понятие за техническото и творческото техническо мислене;
4. Психолого-дидактически особености на развитието на техническото творческо мислене при решаването на творчески задачи;
5. Творчество и фантазия;
6. Фантастиката подсказва идея
7. Пример за работа с научна фантастика
8. Обобщение
Глава трета Дидактически аспекти на техническото творчество
1. Образуване на структурата на техническото творчество
2. Логика и етапи в техническото творчество
3. Раждането на техническия обект и неговата "биография"
4. Изследванията като начален компонент на разработването - какво дават те?
5. Проектирането като втори съществен компонент на разработването представляващ мост към реалността
6. Проектиране чрез посгтрояване не само на мислени, но и на веществени модели за изследвания и експериментиране
7. Опитният образец: какво представлява той?
Глава четвърта Някои въпроси на решаването на задачи по конструиране в технически кръжок
1. Система от технически задачи
2. Етапи на решаване на задачата
3. Методи за решаване на техническа задача
4. Разработване на части на конструкцията
5. Обобщение, предварителни изводи
Глава пета Опит по обучението на учениците по техническо творчество
1. Рационализатори и изобретатели-наставници
2. Техническото творчество в учебните програми
3. Школа за рационализатори
4. Проекти за нови технически обекти, разработени от ученици в извънкласни и извънучилищни занимания